Usein kysyttyä

Kirjautuminen ja rekisteröityminen

Kenelle Sähkis-palvelu on tarkoitettu?

Kenelle Sähkis-palvelu on tarkoitettu?

Sähkis on Tampereen Sähkölaitoksen asiakkaille suunniteltu uusi palvelu kulutuksen seurantaan ja muuhun sähköiseen asiointiin. Palvelua kehitetään jatkuvasti. Tampereen Sähköverkon sähkön siirtoasiakkaille on oma Sähkis-palvelunsa, johon pääset tästä.

Miten pääsen kirjautumaan sisään?

Miten pääsen kirjautumaan sisään?

Pääset kirjautumaan sisään samoilla tunnuksilla kuin verkkopalveluunkin. Jos olet uusi käyttäjä, rekisteröidyt pankkitunnuksillasi. Yrityskäyttäjät tarvitsevat myös yrityksen asiakasnumeron ja sopimustunnuksen, jotka löydät laskuista.

Pääset kirjautumaan sisään samoilla tunnuksilla kuin vanhaan verkkopalveluunkin. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi ja salasanan olet itse keksinyt rekisteröitymisen yhteydessä. Jos olet uusi käyttäjä, rekisteröidy ensin pankkitunnuksillasi. Yrityskäyttäjät tarvitsevat myös yrityksen asiakasnumeron ja sopimustunnuksen, jotka löydät laskuista.

Olen unohtanut salasanani, miten pääsen kirjautumaan?

Olen unohtanut salasanani, miten pääsen kirjautumaan?

Voit tilata uuden salasanan kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko salasana? -painikkeesta. Tällöin saat sähköpostiisi linkin salasanan vaihtamiseen. Viesti tulee muutaman minuutin kuluessa, joten tarkistathan tarvittaessa roskapostikansion.

Miten saan lisättyä palveluun uuden asiakkuuden?

Miten saan lisättyä palveluun uuden asiakkuuden?

Lähetä asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi-sähköpostiosoitteeseen seuraavat tiedot asiakkuuksista, joiden käyttöoikeudet sinun pitää saada: asiakkuuden nimi, asiakasnumero ja sopimustunnus. Voit tehdä ilmoituksen myös suoraan Sähkis-palvelun kautta.

Mitä eroa on asiakas- ja käyttäjätiedoilla?

Mitä eroa on asiakas- ja käyttäjätiedoilla?

Asiakas on se taho (henkilö tai yritys), jolla on sopimussuhde Tampereen Sähkölaitoksen kanssa. Asiakkaalla on oma asiakasnumero.

Palvelun käyttäjä on henkilö, joka käyttää Sähkis-palvelua ja jolla on oikeus katsoa asiakastietoja palvelussa. Esimerkiksi isännöitsijä on käyttäjä ja hänen isännöimänsä taloyhtiö puolestaan asiakas.

Jos muutat tietoja Oma profiili -sivulla, koskee muutos ainoastaan käyttäjän tietoja ja sähköisen palvelun käyttämistä.

Miten saan apua palvelun käyttöönotossa?

Miten saan Sähkis-sovelluksen kännykkääni ?

Miten saan Sähkis-sovelluksen kännykkääni ?

Sähkistä ei löydy sovelluskaupasta (Google Play tms.), vaan käytämme PWA-sovellusta (progressiivinen web app). Sen lataaminen mobiililaitteelle tuo käyttöön uuden teknologian app-ratkaisun, joka on Googlen kehittämä ja nopeasti yleistyvä. Lataa siis kuvake aloitusnäytölle, kun olet kirjautunut ensin Sähkikseen mobiilin selaimella, niin jatkossa palvelu toimii kuten muutkin sovellukset. 

Mikä on PWA?

Mikä on PWA?

PWA on Googlen kehittämä webapplikaatio, joka tuo käyttäjälle paljon etuja normaaliin selaimella käytettävään verkkosivustoon verrattuna. PWA käyttää koko näytön tilaa ilman osoiteriviä ja sen kautta voidaan myös lähettää käyttäjälle push-ilmoituksia. Sähkiksestä näitä ilmoituksia lähetetään tässä vaiheessa kaukolämmön ja jäähdytyksen keskeytyksistä, jos käyttäjä on ilmoitukset sallinut.

PWA latautuu käyttöön nopeasti verkkoyhteydestä riippumatta. Koska kyseessä on Googlen kehittämä ratkaisu, ovat sen ominaisuudet kattavammin käytössä Androidilla kuin iOS:lla. Käytännössä tämä tarkoittaa push-ilmoitusten puuttumista iOS-laitteilla (iPhone).

Energiankulutus ja laskutustiedot

Mistä kulutustiedot saadaan?

Mistä kulutustiedot saadaan?

Palvelusta näet kulutustietoa, joka on saatu käyttöpaikalla olevalta etäluettavalta mittarilta. Mitattu kulutus kuvaa energian käyttöäsi parhaimmillaan tunnin tarkkuudella, normaalisti parin vuorokauden viiveellä.

Miten voin vertailla kulutuksia edellisvuoden vastaavan ajan kulutuksiin? 

Miten voin vertailla kulutuksia edellisvuoden vastaavan ajan kulutuksiin? 

Vertaa-painike tulee näkyviin Kulutus-sivulla, kun valitset suodattimesta jonkin muun ajanjakson kuin ”viimeiset 5 vuotta” ja painat Päivitä. Kaukolämmön osalta voit valita vertailtavaksi mitatun kulutuksen tai normeeratun (lämpötilakorjatun) kulutuksen, muissa tuotteissa vain mitatun kulutuksen. Lisäksi vertailla voi joko 1, 2 tai 3 vuoden takaiseen kulutusdataan.

Mitä kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa?

Mitä kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa?

Kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa lämpötilakorjattua kulutusta. Mitattu kulutus normeerataan, jotta pystytään vertailemaan lämpötilaltaan erilaisia ajanjaksoja lämmityksen osalta paremmin. Laskennassa käytetään kohteen mitattua kulutustietoa, kiinteistön tietoja sekä lämmitystarvelukuja.

Lämmitystarveluvun laskee Ilmatieteen laitos. Sen avulla voidaan vertailla rakennusten energiankäyttöä eri ajanjaksoina tai eri paikkakunnilla.

Miksi käyttöpaikalta puuttuu kulutustietoja?

Miksi käyttöpaikalta puuttuu kulutustietoja?

Etäluettavat mittarit luetaan päivittäin. Aina lukeminen ei kuitenkaan onnistu, ja päivän kulutustiedot saattavat jäädä joko kokonaan tai osittain saamatta. Kulutustiedot päivittyvät kuitenkin heti, kun etäyhteys saadaan toimimaan.

Miten palvelu toimii, jos olen sekä kuluttaja-asiakas että yrityskäyttäjä? 

Miten palvelu toimii, jos olen sekä kuluttaja-asiakas että yrityskäyttäjä? 

Jos olet rekisteröitynyt Sähkis-palveluun yrityskäyttäjänä, mutta sinulla on myös omia henkilökohtaisia sopimuksia, voit toimia seuraavasti: 

Rekisteröityminen tehdään pankkitunnuksilla, jolloin henkilötunnuksesi hakee tiedot taustajärjestelmästämme. Sähkikseen kirjauduttuasi näet oikeassa yläkulmassa oman nimesi ja siitä klikkaamalla aukeaa alasvetovalikko, jonka kautta pääset siirtymään yritystilistä kuluttajatilillesi ja toisin päin. 

Jos olet rekisteröitynyt käyttäjäksi kuluttaja, voit pyytää asiakaspalveluamme lisäämään sinulle edustamasi yrityksen käyttöoikeudet joko soittamalla asiakaspalveluumme puh. 020 630 3000 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi. 

 

Miksi Sähkis-palvelun ja laskun kulutustiedot eivät täsmää?

Miksi Sähkis-palvelun ja laskun kulutustiedot eivät täsmää?

Tuntisarjojen esitystä varten joudutaan tekemään jonkin verran pyöristystä Sähkis-palvelussa verrattuna laskutuksen tietoihin. Laskutettava energia on täsmällisemmin esitetty ja oikein.

Miten voin ilmoittaa laskutustietojen muuttumisesta?

Miten voin ilmoittaa laskutustietojen muuttumisesta?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme 020 630 3000 (arkisin klo 8-20, lauantaisin klo 9-16), asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi tai suoraan Sähkis-palvelussa lomakkeella.

Mistä näen sopimustietoni?

Mistä näen sopimustietoni?

Sähkis-palvelu on vielä kehityspolkunsa alkumetreillä, joten sopimustietoja palvelusta ei vielä löydy kattavasti. Myöskään sopimusmuutosten tekeminen ei ole mahdollista palvelun kautta. Kaikenlaisissa sopimusasioissa auttaa tuttuun tapaan asiakaspalvelumme asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi tai puh. 020 630 3000 (arkisin klo 8-20, la klo 9-16).

Keskeytysviestintä

Miten saan tiedon energian keskeytyksestä?

Miten saan tiedon energian keskeytyksestä?

Lähetämme kaukolämmön ja jäähdytyksen keskeytystiedotteet Sähkis-palvelun käyttöönottaneille automaattisesti sähköpostitse käyttäjän sähköpostiosoitteeseen. Voit lisätä muita vastaanottajia palvelun keskeytysviestinnän asetuksissa, jotka löytyy asiakastietojen alta. Toistaiseksi tiedotamme keskeytyksistä myös postitse.

Lisäksi voit tilata kaukolämmön keskeytystiedotteet myös tekstiviestillä ottamalla käyttöön LämpöSTOP-palvelun. Lue palvelusta lisää täältä.

Huom! Automaattinen keskeytysviestintä ei koske kaasuverkon tai sähkönmyynnin asiakkaita. Kaasuverkon asiakkaille ilmoitamme mahdollisista keskeytyksistä erikseen ja sähköasiakkaat saavat ilmoitukset paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä.”

Miten tiedotan muita tulevasta keskeytyksestä?

Miten tiedotan muita tulevasta keskeytyksestä?

Sähkiksen Vikapalvelu-sivulla voit välittää keskeytystiedotteen eteenpäin klikkaamalla kyseisen keskeytysrivin perässä olevasta Ilmoita-painikkeesta. Kirjoita haluamasi sähköpostiosoite Muut vastaanottajat -kenttään ja paina Lähetä.