Usein kysyttyä
Kirjautuminen ja rekisteröityminen
Kenelle Sähkis-palvelu on tarkoitettu?
Kenelle Sähkis-palvelu on tarkoitettu?
Sähkis on kaikille Tampereen Sähkölaitoksen asiakkaille suunniteltu palvelu kulutuksen seurantaan ja muuhun sähköiseen asiointiin. Palvelua kehitetään jatkuvasti. Tampereen Sähköverkon sähkön siirtoasiakkaille on oma Sähkis-palvelu, johon pääset tästä.
Miten pääsen kirjautumaan sisään?
Miten pääsen kirjautumaan sisään?
Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi ja salasanan olet itse keksinyt rekisteröitymisen yhteydessä. Jos olet uusi käyttäjä, rekisteröidy ensin pankkitunnuksillasi. Yrityksen edustajana tarvitset rekisteröitymiseen myös yrityksen asiakasnumeron ja sopimustunnuksen, jotka löydät laskusta.
Olen unohtanut salasanani, miten pääsen kirjautumaan?
Olen unohtanut salasanani, miten pääsen kirjautumaan?
Voit tilata uuden salasanan kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko salasana? -painikkeesta. Saat sähköpostiisi linkin salasanan vaihtamiseen. Viesti tulee muutaman minuutin kuluessa, tarkistathan tarvittaessa roskapostikansion.
Sisäänkirjautumisen jälkeen palvelu antaa virheilmoituksen, ettei minulla ole oikeutta nähdä sivua. Mistä on kyse?
Sisäänkirjautumisen jälkeen palvelu antaa virheilmoituksen, ettei minulla ole oikeutta nähdä sivua. Mistä on kyse?
Ostatko sähkösi kenties jostain toisesta sähköyhtiöstä eli et ole Tampereen Sähkölaitoksen asiakas? Tampereen Sähköverkon siirtoasiakkaille on oma Sähkis-palvelu, johon pääset täältä.
Sisäänkirjautuminen ei onnistu, mutta rekisteröityminen kertoo, että minulla on jo käyttäjätunnus. Miten toimia?
Sisäänkirjautuminen ei onnistu, mutta rekisteröityminen kertoo, että minulla on jo käyttäjätunnus. Miten toimia?
Olet todennäköisesti rekisteröitynyt sähköisten palvelujemme käyttäjäksi aiemmin eri sähköpostiosoitteella. Jos et saa sähköpostiisi myöskään salasanan vaihtolinkkiä kirjautumissivun ”Unohtuiko salasanasi?”-painikkeesta etkä pääse enää vanhaan sähköpostiosoitteeseesi käsiksi, ota meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella. Kerrothan viestissäsi vanhan sähköpostiosoitteesi, jos vain muistat sen.
Miten saan lisättyä palveluun uuden asiakkuuden, kuten isännöimäni taloyhtiön?
Miten saan lisättyä palveluun uuden asiakkuuden, kuten isännöimäni taloyhtiön?
Lähetä osoitteeseen asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi listaus niiden asiakkuuksien nimistä ja asiakasnumeroista (tai y-tunnuksista), joiden käyttöoikeudet haluat käyttäjätunnuksillesi lisättävän. Voit tehdä ilmoituksen myös suoraan Sähkis-palvelun kautta sivun alareunasta löytyvästä Asiakaspalvelu-linkistä.
Katso opastusvideo.
Olen toisen henkilön edunvalvoja tai valtuutettu. Miten näen edustamani henkilön energiatiedot?
Olen toisen henkilön edunvalvoja tai valtuutettu. Miten näen edustamani henkilön energiatiedot?
Lähetä osoitteeseen asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi listaus asiakkaan nimestä ja asiakasnumeroista, joiden käyttöoikeuden haluat käyttäjätunnuksillesi lisättävän. Voit tehdä ilmoituksen myös suoraan Sähkis-palvelun kautta sivun alareunasta löytyvästä Asiakaspalvelu-linkistä.
Mitä eroa on asiakas- ja käyttäjätiedoilla?
Mitä eroa on asiakas- ja käyttäjätiedoilla?
Asiakas on se taho (henkilö tai yritys), jolla on sopimussuhde Tampereen Sähkölaitoksen kanssa. Asiakkaalla on oma asiakasnumero.
Palvelun käyttäjä on henkilö, joka käyttää Sähkis-palvelua ja jolla on oikeus katsoa asiakastietoja palvelussa. Esimerkiksi isännöitsijä on käyttäjä ja hänen isännöimänsä taloyhtiö puolestaan asiakas.
Jos muutat tietoja Oma profiili -sivulla, koskee muutos ainoastaan käyttäjän tietoja ja sähköisen palvelun käyttämistä.
Miten palvelu toimii, jos olen sekä kuluttaja-asiakas että yrityskäyttäjä?
Miten palvelu toimii, jos olen sekä kuluttaja-asiakas että yrityskäyttäjä?
Jos olet rekisteröitynyt Sähkis-palveluun yrityskäyttäjänä ja sinulla on myös omia henkilökohtaisia sopimuksia, pääset siirtymään yritys- ja kuluttajatilien välillä palveluun kirjautumisen jälkeen oikean yläkulman alasvetovalikon kautta.
Jos sen sijaan olet rekisteröitynyt kuluttaja-asiakkaana ja haluaisit tarkastella myös yrityksesi tietoja, lähetä meille Sähkiksen kautta viestillä pyyntö lisätä tunnuksillesi yrityksesi asiakkuus. Viestin pääset lähettämään alareunan Asiakaspalvelu-osiosta tai yhteydenottolomakkeella. Kirjoita viestiin käyttäjätunnuksesi, yrityksen nimi sekä yrityksen asiakasnumero tai y-tunnus.
Miten saan apua palvelun käyttöönotossa?
Miten saan apua palvelun käyttöönotossa?
Kaikissa ongelmatilanteissa voit olla meihin yhteydessä Sähkis-palvelun alaosasta löytyvän Asiakaspalvelu-osion kautta tai nettisivujemme yhteydenottolomakkeella.
Miten saan Sähkis-sovelluksen matkapuhelimeeni?
Miten saan Sähkis-sovelluksen matkapuhelimeeni?
Sähkistä ei löydy sovelluskaupasta (Google Play tms.), vaan käytämme PWA-ratkaisua (progressiivinen web app). Sen lataaminen mobiililaitteelle tuo käyttöön uuden teknologian app-ratkaisun, joka on Googlen kehittämä ja nopeasti yleistyvä. Lataa siis kuvake aloitusnäytölle, kun olet kirjautunut ensin Sähkikseen mobiilin selaimella, niin jatkossa palvelu toimii kuten muutkin sovellukset ja lisäksi paremmin, kuin mobiilin selaimessa.
Mikä on PWA?
Mikä on PWA?
PWA on Googlen kehittämä webapplikaatio, joka tuo käyttäjälle paljon etuja normaaliin selaimella käytettävään verkkosivustoon verrattuna. PWA käyttää koko näytön tilaa ilman osoiteriviä ja sen kautta voidaan myös lähettää käyttäjälle push-ilmoituksia. Sähkiksestä näitä ilmoituksia lähetetään tässä vaiheessa kaukolämmön ja jäähdytyksen keskeytyksistä, jos käyttäjä on ilmoitukset sallinut.
PWA latautuu käyttöön nopeasti verkkoyhteydestä riippumatta. Koska kyseessä on Googlen kehittämä ratkaisu, ovat sen ominaisuudet kattavammin käytössä Androidilla kuin iOS:lla. Käytännössä tämä tarkoittaa push-ilmoitusten puuttumista iOS-laitteilla (iPhone).
Energiankulutus ja laskutustiedot
Mistä kulutustiedot tulevat?
Mistä kulutustiedot tulevat?
Palvelusta näet kulutustiedot, joka on saatu käyttöpaikalla olevalta etäluettavalta mittarilta. Mitattu kulutus kuvaa energian käyttöäsi parhaimmillaan tunnin tarkkuudella, normaalisti parin vuorokauden viiveellä.
Miten voin vertailla kulutustani edellisiin vuosiin?
Miten voin vertailla kulutustani edellisiin vuosiin?
Vertaa-painike tulee näkyviin Kulutus-sivulla, kun valitset suodattimesta jonkin muun ajanjakson kuin 'viimeiset 5 vuotta' ja painat päivitä-nappia. Kaukolämmön osalta voit valita vertailtavaksi mitatun kulutuksen tai normeeratun (lämpötilakorjatun) kulutuksen, muissa tuotteissa vain mitatun kulutuksen. Voit vertailla joko yhden kahden tai kolmen vuoden takaiseen kulutusdataan.
Katso opastusvideo.
Mitä kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa?
Mitä kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa?
Kaukolämmön normeerattu kulutus tarkoittaa lämpötilakorjattua kulutusta. Mitattu kulutus normeerataan, jotta pystytään vertailemaan lämpötilaltaan erilaisia ajanjaksoja lämmityksen osalta paremmin. Laskennassa käytetään kohteen mitattua kulutustietoa, kiinteistön tietoja sekä lämmitystarvelukuja.
Lämmitystarveluvun laskee Ilmatieteen laitos. Sen avulla voidaan vertailla rakennusten energiankäyttöä eri ajanjaksoina tai eri paikkakunnilla. Käytämme vertailukauden lämmitystarvelukuina vuosien 1981-2010 keskiarvoja.
Saanko tilattua kulutusraportit automaattisesti sähköpostiini?
Saanko tilattua kulutusraportit automaattisesti sähköpostiini?
Kyllä saat! Automaattinen kuukausiraportti löytyy Omasta profiilista Ilmoitukset-sivulta, jonne pääset oikean yläkulman alasvetovalikosta. Klikkaa vain haluamasi tuotteen kuukausiraportit päälle, niin saat raportin automaattisesti sähköpostiisi aina kuun alkupäivinä.
Katso opastusvideo.
Mistä keskilämpötila saadaan?
Mistä keskilämpötila saadaan?
Keskilämpötila kuvaa ulkolämpötilan keskiarvoa valitulla ajanjaksolla. Lämpötila saadaan Ilmatieteen laitokselta. Tampereella mittauspisteenä on Härmälän mittausasema. Muilla paikkakunnilla mittauspisteeksi valitaan käyttöpaikan postinumeron mukaan lähin mittausasema.
Miksi käyttöpaikalta puuttuu kulutustietoja?
Miksi käyttöpaikalta puuttuu kulutustietoja?
Etäluettavat mittarit luetaan päivittäin. Aina lukeminen ei kuitenkaan onnistu, ja päivän kulutustiedot saattavat jäädä joko kokonaan tai osittain saamatta. Kulutustiedot päivittyvät kuitenkin heti, kun etäyhteys saadaan toimimaan.
Miten näen yrityksen tietojen lisäksi myös kotini kulutustiedot?
Miten näen yrityksen tietojen lisäksi myös kotini kulutustiedot?
Sähkis-palveluun on tehty erilliset tilit kuluttajille ja yrityksille, jotka kuitenkin molemmat näkyvät samoilla tunnuksilla kirjautuessa. Klikkaa siis oikeasta yläkulmasta nimesi kohdalta alasvetovalikko auki ja sieltä löydät kuluttajatilin, kun olet yrityspuolella ja päinvastoin.
Miksi Sähkis-palvelun ja laskun kulutustiedot eivät täsmää?
Miksi Sähkis-palvelun ja laskun kulutustiedot eivät täsmää?
Tuntisarjojen esitystä varten joudutaan tekemään jonkin verran pyöristystä Sähkis-palvelussa verrattuna laskutuksen tietoihin. Laskutettava energia on täsmällisemmin esitetty ja oikein.
Miten voin muuttaa laskun eräpäivää?
Miten voin muuttaa laskun eräpäivää?
Laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu Laskutus-sivulla eräpäivän edessä olevasta sinisestä kalenterikuvakkeesta. Eräpäivää pystyy muuttamaan, jos eräpäivä on tulevaisuudessa eikä sitä ole vielä muutettu aikaisemmin. Jos kuvake on harmaana, ei eräpäivää pysty muuttamaan.
Katso opastusvideo.
Miten saan muutettua laskutusrytmiäni ?
Miten saan muutettua laskutusrytmiäni ?
Saat muutettua sitä Sähkis-palvelun sopimustiedoissa, jonne pääset Yhteenveto-sivun asiakastiedoista. Sinistä Päivitä-painiketta klikkaamalla voit valita alasvetovalikosta haluamasi laskutusrytmin. Muistathan vielä tallentaa valinnan levykkeen kuvasta.
Miten voin ilmoittaa laskutustietojen muuttumisesta?
Miten voin ilmoittaa laskutustietojen muuttumisesta?
Laskutustietojen muutoksen voit ilmoittaa joko Sähkis-palvelun alaosan Asiakaspalvelu-osion kautta lähettämällä meille viestin tai nettisivujemme yhteydenottolomakkeella.
Miten voin ilmoittaa osoitteenmuutoksen?
Miten voin ilmoittaa osoitteenmuutoksen?
Voit päivittää postiosoitteesi Sähkis-palvelun Asiakastiedoissa, jonne pääset Koti-sivulta nimen perässä olevasta kolmesta pisteestä. Tietojen päivittäminen onnistuu yläreunan Päivitä-painiketta klikkaamalla.
Postiosoitteeseen lähetämme kaikki paperisena toimitettavat tiedotteet ja muun postin, kuten sopimusvahvistuksen. Asiakastiedoissasi voi olla vain yksi postiosoite ja lähetämme siihen myös laskut, jos et ole ilmoittanut erillistä laskutusosoitetta tai tehnyt esimerkiksi e-laskusopimusta. Ilmoitamme postiosoitteen muutoksesta myös verkkoyhtiölle ja sähkön valtakunnalliseen tietojärjestelmä Datahubiin, jos olet sähköasiakkaamme.
Näenkö palvelusta sopimustietoni?
Näenkö palvelusta sopimustietoni?
Löydät sopimuksesi tiedot Sähkiksestä Asiakastietojen takaa. Pääset sinne joko Koti-sivulta nimen perässä olevasta kolmesta pisteestä tai Yhteenveto-sivun Asiakastiedoista. Valitse siellä vasemmalta ylhäältä kohta 'Sopimus'.
Sopimusmuutoksia ei palvelun kautta tällä hetkellä pysty tekemään. Myynnissä olevat tuotteemme löydät nettisivuiltamme ja sitä kautta voit myös tehdä uuden sopimuksen. Sopimuksen voit päättää yhteydenottolomakkeella valitsemalla yhteydenoton aiheeksi Sopimuksen päättäminen.
Keskeytysviestintä
Miten saan tiedon energian keskeytyksestä?
Miten saan tiedon energian keskeytyksestä?
Lähetämme kaukolämmön ja jäähdytyksen keskeytysilmoitukset Sähkis-palvelun käyttöönottaneille asiakkaillemme automaattisesti käyttäjätunnuksena toimivaan sähköpostiosoitteeseen. Palvelun kautta voit lisätä ilmoituksille myös muita vastaanottajia käyttöpaikkakohtaisesti – tämä onnistuu asiakastietojen kautta.
Lisäksi voit tilata kaukolämmön keskeytystiedotteet myös tekstiviestillä ottamalla käyttöön LämpöSTOP-palvelun. Lue palvelusta lisää täältä.
Huom! Automaattinen keskeytysviestintä ei koske kaasun tai sähkönmyynnin asiakkaita. Kaasun asiakkaille ilmoitamme mahdollisista keskeytyksistä erikseen ja sähköasiakkaat saavat ilmoitukset paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä.
Katso opastusvideo keskeytysviestinnästä.
Miten tiedotan muita tulevasta keskeytyksestä?
Miten tiedotan muita tulevasta keskeytyksestä?
Sähkiksen Vikapalvelu-sivulla voit välittää keskeytystiedotteen eteenpäin klikkaamalla kyseisen keskeytysrivin perässä olevasta Ilmoita-painikkeesta. Kirjoita haluamasi sähköpostiosoite Muut vastaanottajat -kenttään ja paina Lähetä.