Usein kysyttyä Älykäs kaukolämpö-palvelusta

Myydäänkö palvelua myös Tampereen ulkopuolelle?

Myydäänkö palvelua myös Tampereen ulkopuolelle?

Kyllä. Älykäs kaukolämpö -palvelu on käyttöönotettavissa kiinteistöihin kaikkialle Suomeen.

Millaisiin kiinteistöihin palvelu sopii parhaiten?

Millaisiin kiinteistöihin palvelu sopii parhaiten?

Älykäs kaukolämpö sopii parhaiten 1960-90-luvuilla rakennettuihin taloyhtiöihin, joissa on koneellinen poistoilmanvaihto.

Miten saan palvelun käyttöön kiinteistööni?

Miten saan palvelun käyttöön kiinteistööni?

Yhteydenoton jälkeen kartoitetaan kiinteistön lämmitystiedot ja muut palvelun käyttöönottoon vaadittavat tiedot sekä määritetään yhdessä säästötavoitteet. Saat Sähkölaitokselta tarjouksen palvelukokonaisuudesta. Sen hyväksyntään vaaditaan taloyhtiön päätös. Palvelun aktivointi ja käyttöönotto vie aikaa joitakin kuukausia.

Miten Älykäs kaukolämpö näkyy asukkaalle?

Miten Älykäs kaukolämpö näkyy asukkaalle?

Taloyhtiön yksittäiselle asunnolle Älykäs kaukolämpö -palvelu näkyy tasaisempina lämpötiloina vuoden aikana. Asunnon jonkin huoneen seinään saattaa myös ilmestyä pieni anturi, mutta siitä sovitaan aina erikseen asunnon haltijan kanssa. Anturi on patterikäyttöinen, joten se ei aiheuta sähkökuluja.

Voidaanko yksittäisen asunnon lämpötilaa ohjata?

Voidaanko yksittäisen asunnon lämpötilaa ohjata?

Teknisesti se on mahdollista, mutta alkuvaiheessa huoneistokohtaista ohjausta ei oteta käyttöön kiinteistössä.

Entä jos anturit menevät rikki?

Entä jos anturit menevät rikki?

Jos anturi rikkoutuu normaali käytössä, se vaihdetaan veloituksetta uuteen.

Entä jos lasketut säästöt eivät toteudu?

Entä jos lasketut säästöt eivät toteudu?

Kiinteistön todellisten energiasäästöjen arviointiin vaaditaan riittävän pitkä aika. Ensimmäisen lämmityskauden jälkeen pystytään jo laskemaan alustavia säästölukuja. Niistä keskustellaan yhdessä asiakkaan kanssa. Jos palvelu ei riittävän pitkän käyttöajan jälkeenkään osoittaudu odotusten mukaiseksi, sopimuksessa on irtisanomismahdollisuus.

Kauanko on palvelun takaisinmaksuaika keskimäärin?

Kauanko on palvelun takaisinmaksuaika keskimäärin?

Takaisinmaksuaika vaihtelee paljon kiinteistöstä riippuen ja siitä, millaiset säästötavoitteet kohteelle asetetaan. Parhaimmillaan takaisinmaksuaika voi olla jopa 4-6 vuoden välillä. 

Arvioidut kiinteistökohtaiset takaisinmaksuajat lasketaan palvelun tarjousvaiheessa.

Mitä laitteita tarvitaan palvelun tiedonvälitykseen?

Mitä laitteita tarvitaan palvelun tiedonvälitykseen?

Lämpötilan ja muiden lämmitystietojen välitykseen ei tarvita erillisiä reitittimiä tms. Kaikki tiedonsiirto tapahtuu ohjausyksikön ja antureiden kautta erillistä IoT-verkkoa pitkin pilveen.

Voinko ostaa laitteet halutessani taloyhtiölle omaksi?

Voinko ostaa laitteet halutessani taloyhtiölle omaksi?

Älykäs kaukolämpö -palvelussa laitteet ovat lähtökohtaisesti Sähkölaitoksen omaisuutta, ja niistä maksetaan kuukasittaisella palvelumaksulla. Asiakas voi halutessaan ostaa anturit omakseen, mutta tällöin asiakas vastaa mm. paristojen vaihdosta omalla kustannuksellaan.

Kuuluuko palveluun valvontaa?

Kuuluuko palveluun valvontaa?

Älykäs kaukolämpö -palvelu sisältää myös valvonnan. Palveluun kuuluvien laitteiden (ohjausyksikkö, anturit) viat tai muut vastaavat hälytykset menevät Enermixille, josta ne otetaan käsittelyyn seuraavana arkipäivänä. Kiinteistön toimilaitteista ja esim. venttilien toiminnasta aiheutuneet vikahälytykset asiakas voi itse ohjata esim. huoltoyhtiölleen. 

Pystytäänkö palvelulla ohjaamaan kiinteistön ilmanvaihtoa?

Pystytäänkö palvelulla ohjaamaan kiinteistön ilmanvaihtoa?

Ilmanvaihtoa ei tällä hetkellä vielä pystytä ohjaamaan. Palvelua kuitenkin kehitetään koko ajan ja mahdollisesti mukaan tulee myös ilmanvaihdon ohjaus jossain vaiheessa tarpeiden mukaan.