Usein kysyttyä laskutusjärjestelmän muutoksesta

Alta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin koskien laskutusjärjestelmän muutosta.

Laskun ulkoasun muutokset

Muuttuuko laskun ulkoasu?

Muuttuuko laskun ulkoasu?

Sähkölaskun ulkoasu muuttuu hieman, mutta sisältö pysyy lähes samana. Vanhan laskun takasivulla olleet lukematiedot jäävät pois. Laskulla eritellään kulutus jatkossa kuukausitasolla, joten kulutuksen seuraaminen on helpompaa.

Uudelta laskulta löydät myös infolaatikoita, joissa tiedotamme tärkeistä asioista ja tapahtumista sekä annamme vinkkejä esimerkiksi energiansäästöön liittyen. Laskuerittely, vuosikäyttöarvio ja sopimustiedot löytyvät laskun toiselta sivulta.

Kaukolämmön laskulla ollut kiinteistön kulutuspylväikkö jää pois uudelta laskulta. 

Miksi mittarilukemat puuttuvat laskulta?

Miksi mittarilukemat puuttuvat laskulta?

Siirrymme laskuttamaan tuntimittauksen perusteella, joten laskulla näkyy jatkossa vain kulutettujen kilowattituntien määrä. Arviolaskutusasiakkailla laskutus tasataan perustuen tuntimitattuun kulutukseen. Tuntimittauksen ansiosta sähkön kulutusta voit seurata jopa tuntitasolla ja verrata suoraan sähkö- tai kaukolämpölaskulla ilmoitettuun kulutukseen. Tarkempaa kulutusta voit seurata sähköisestä palvelukanavastamme. Laskulla eritellään kulutus jatkossa kuukausitasolla, joten kulutuksen seuraaminen on helpompaa.

Miten voin tarkistaa onko kulutukseni laskulla oikea?

Miten voin tarkistaa onko kulutukseni laskulla oikea?

Voit seurata kulutusta jopa tuntitasolla sähköisessä palvelukanavassamme ja verrata kulutusseurannan näyttämää kulutusta laskun tietoihin. 

Muuttuuko Tampereen Sähköverkko Oy:n sähkönsiirron asiakkaiden laskun ulkoasu?

Muuttuuko Tampereen Sähköverkko Oy:n sähkönsiirron asiakkaiden laskun ulkoasu?

Sähkönsiirron laskun ulkoasu muuttuu, mutta sisältö pysyy lähes samana. Siirrymme laskuttamaan tuntimittauksen perusteella, joten laskulla näkyy lukemien sijasta kulutettujen kilowattituntien määrä. Arviolaskutusasiakkailla laskutus tasataan perustuen tuntimitattuun kulutukseen. Tuntimittauksen ansiosta sähkön kulutusta voi seurata jopa tuntitasolla ja verrata suoraa sähkö- tai kaukolämpölaskulla ilmoitettuun kulutukseen. Laskulla eritellään kulutus jatkossa kuukausitasolla, joten kulutuksen seuraaminen on helpompaa.

Laskun maksaminen

Vaikuttaako uudistus laskun maksamiseen (e-lasku, suoramaksuvaltuutus ym.)?

Vaikuttaako uudistus laskun maksamiseen (e-lasku, suoramaksuvaltuutus ym.)?

Muutos ei vaikuta Tampereen Sähkölaitoksen asiakkaiden laskun maksamiseen.

Mikäli olet ainoastaan Tampereen Sähköverkon sähkönsiirtoasiakas, on muutoksella seuraavia vaikutuksia:

Jatkossa laskun lähettää Tampereen Sähköverkko (aiemmin Tampereen Sähkölaitos), minkä yhteydessä laskuttaja ja tilinumero vaihtuvat. Jos käytössäsi on ollut aiemmin e-lasku tai suoramaksu, uuden laskuttajan myötä valtuutukset tulee tehdä pankin kanssa uudelleen.

Voit tehdä e-laskuvaltuutuksen verkkopankissa valitsemalla laskuttajayhtiöksi Tampereen Sähköverkko Oy. Valtuutusta varten tarvitset viitenumeron uudistuneelta laskultasi, jolla laskutetaan kulutusta 1.10.2019 alkaen tai myöhemmin. Voit tehdä e-laskuvaltuutuksen myös etukäteen käyttämällä kirjeen oikeaan yläkulmaan painettua viitenumeroa. Nykyistä e-laskutilausta ei tarvitse irtisanoa. Jos e-laskuvaltuutuksen tekemisestä verkkopankissa herää jotain kysyttävää, voit olla yhteydessä pankkiisi. 

Voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen oman pankkisi konttorilla. Valtuutusta varten tarvitset uudistuneen laskun, jolla laskutetaan kulutusta 1.10.2019 alkaen tai myöhemmin. Suoramaksuvaltuutus tehdään Tampereen Sähköverkko Oy:lle. Voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen myös etukäteen käyttämällä kirjeen oikeaan yläkulmaan painettua viitenumeroa.

Tampereen Sähkölaitoksen ja Tampereen Sähköverkon yhteiset asiakkaat saavat yhä yhteisen laskun Tampereen Sähkölaitokselta, joten e-lasku- ja suoramaksuvaltuutukset säilyvät ennallaan.

 

Olen kaukolämpö-/jäähdytys-/kaasutuotteiden asiakas. Miten muutos vaikuttaa minuun?

Olen kaukolämpö-/jäähdytys-/kaasutuotteiden asiakas. Miten muutos vaikuttaa minuun?

Muutos näyttäytyy sinulle ainoastaan laskun ulkonäön muutoksena. Laskutusvälit ja laskuttaja säilyvät ennallaan.

Miksi sain laskun jo nyt? Milloin saan seuraavan laskun?

Miksi sain laskun jo nyt? Milloin saan seuraavan laskun?

Uuden laskutusjärjestelmän käyttöönoton johdosta vuoden 2019 tammi-syyskuun laskuttamaton energiankulutus laskutetaan kaikilta asiakkailtamme lokakuussa tulevalla laskulla huolimatta siitä, milloin edellinen laskusi on tullut. Sitä seuraavat laskut lähetetään normaalin laskutusrytmisi mukaan. Arviolaskutuksessa oleville tehdään tasauslasku lokakuussa ja tammikuussa. 

Jos laskutusvälisi on kuukausi tai kaksi kuukautta, seuraava lasku saapuu marraskuussa 2019.

Jos laskutusvälisi on kolme kuukautta tai pidempi, seuraava lasku saapuu tammikuussa 2020. 

 

Olen tehnyt e-laskusopimuksen pankkini kanssa. Miksi sain nyt paperisen laskun?

Olen tehnyt e-laskusopimuksen pankkini kanssa. Miksi sain nyt paperisen laskun?

Mikäli olet ainoastaan Tampereen Sähköverkko Oy:n sähkönsiirtoasiakas, eli sinulla ei ole sähkönmyyntisopimusta Tampereen Sähkölaitos Oy:n kanssa, tulee sinun tehdä sähkönsiirtolaskuasi koskeva e-laskuvaltuutus uudelleen.

Jos olet jo tehnyt uuden valtuutuksen ja sait silti paperisen laskun, lasku on voinut lähteä ennen kuin olemme saaneet pankista tiedon e-laskuvaltuutuksesta. Muutos astuu tällöin voimaan seuraavasta laskusta. Mikäli saat edelleen paperilaskuja, suosittelemme tarkistamaan verkkopankista, että e-laskuvaltuutus on tehty oikealle yhtiölle ja oikealla viitenumerolla. Voit tarvittaessa tehdä uuden valtuutuksen uusimman laskun tiedoilla. Jos e-laskuvaltuutuksen tekemisestä verkkopankissa herää jotain kysyttävää, voit olla yhteydessä pankkiisi.

Vaativatko yritysten laskut toimenpiteitä?

Vaativatko yritysten laskut toimenpiteitä?

Yritysten verkkolaskutus jatkuu normaalisti, eikä vaadi asiakkailta toimenpiteitä. Mikäli yrityksellä on käytössä kuluttajan e-lasku, yritys voi joutua tekemään uuden e-laskuvaltuutuksen verkkopankissa.

Olen saanut Tampereen Sähkölaitokselta perintäkirjeen kahdesta eri perintäyhtiöstä. Miten toimin?

Olen saanut Tampereen Sähkölaitokselta perintäkirjeen kahdesta eri perintäyhtiöstä. Miten toimin?

Olemme aloittaneet laskutus- ja perintäyhteistyön Ropo Capitalin kanssa. Niiden laskujen perinnän, joilla on kulutusta 30.9.2019 saakka, hoitaa Lowell. Niiden laskujen perinnän, joilla on kulutusta 1.10.2019 alkaen, hoitaa Ropo Capital. On siis mahdollista saada perintäkirjeet molemmilta yhtiöiltä, ja kirjeet koskevat eri ajanjakson laskuja. Maksuaikakyselyt ja muut tiedustelut perintäkirjeistä voi osoittaa sille yhtiölle, jolta on kirjeen saanut. Yhtiön yhteystiedot löytyvät saamastasi kirjeestä.

Miten uudistus vaikuttaa Tampereen Sähköverkko Oy:n sähkösiirtoasiakkaiden laskun maksamiseen?

Miten uudistus vaikuttaa Tampereen Sähköverkko Oy:n sähkösiirtoasiakkaiden laskun maksamiseen?

Vielä lokakuussa 2019 saatte sähkön siirtolaskun Tampereen Sähkölaitokselta.

Marraskuusta 2019 alkaen laskun lähettäjä on Tampereen Sähköverkko Oy, minkä yhteydessä laskuttaja ja tilinumero vaihtuvat. Jos käytössäsi on ollut aiemmin e-lasku tai suoramaksu, uuden laskuttajan myötä valtuutukset tulee tehdä pankin kanssa uudelleen.

Voit tehdä e-laskuvaltuutuksen verkkopankissa valitsemalla laskuttajayhtiöksi Tampereen Sähköverkko Oy. Valtuutusta varten tarvitset viitenumeron uudistuneelta laskultasi, jolla laskutetaan kulutusta 1.10.2019 alkaen tai myöhemmin. Voit tehdä e-laskuvaltuutuksen myös etukäteen käyttämällä kirjeen oikeaan yläkulmaan painettua viitenumeroa. Nykyistä e-laskutilausta ei tarvitse irtisanoa. Jos e-laskuvaltuutuksen tekemisestä verkkopankissa herää jotain kysyttävää, voit olla yhteydessä pankkiisi. 

Voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen oman pankkisi konttorilla. Valtuutusta varten tarvitset uudistuneen laskun, jolla laskutetaan kulutusta 1.10.2019 alkaen tai myöhemmin. Suoramaksuvaltuutus tehdään Tampereen Sähköverkko Oy:lle. Voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen myös etukäteen käyttämällä kirjeen oikeaan yläkulmaan painettua viitenumeroa.

Tampereen Sähkölaitoksen ja Tampereen Sähköverkon yhteiset asiakkaat saavat yhä yhteisen laskun Tampereen Sähkölaitokselta, joten e-lasku- ja suoramaksuvaltuutukset säilyvät ennallaan.

Minulla on käytössä OmaPosti. Miten toimin?

Minulla on käytössä OmaPosti. Miten toimin?

Jos olet Tampereen Sähköverkon sähkönsiirtoasiakas ja sinulla ei ole voimassa olevaan sähkönmyyntisopimusta Tampereen Sähkölaitoksen kanssa, tulee sinun tehdä laskujen tilaus uudestaan OmaPosti-palvelussa. Jos olet Tampereen Sähkölaitoksen sähkönmyyntiasiakas, ei muutos aiheuta OmaPosti-palvelussa toimenpiteitä.