Asiakaspalvelu

Sähkön markkinahintojen nousu ja sähkömarkkinoiden tilanne on herättänyt huolta asiakkaissamme. Kokosimme alle vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Moniin kysymyksiisi saatat löytää jo vastauksen alta ilman yhteydenottoa asiakaspalveluumme. Lisää vastauksia löydät tästä.

Vaikuttaako markkinahintojen vaihtelu sähkön siirtohintoihin Tampereella?

Vaikuttaako markkinahintojen vaihtelu sähkön siirtohintoihin Tampereella?

Ei vaikuta. Sähkön siirtohinta ja markkinahinnat eivät ole sidoksissa toisiinsa. Tampereella sähkön siirtohinnat ovat säilyneet samana jo vuodesta 2017 saakka, eikä sähkön siirtohintoihin ei ole tulossa korotuksia myöskään vuonna 2022.

Energiaviraston tilaston mukaan Tampereen Sähköverkon siirtohinnat ovat yksi Suomen halvimmista.

Voit lukea lisää aiheesta Energiaviraston sivulta ja Ylen artikkelista.

Sähkön myyntiyhtiöni nostaa hintaa. Mitä voin tehdä?

Sähkön myyntiyhtiöni nostaa hintaa. Mitä voin tehdä?

Me Tampereen Sähköverkko Oy:llä vastaamme vain sähkön siirrosta kiinteistöihin Tampereen talousalueella. Sähkön myyntiin liittyvissä kysymyksissä voit asioida suoraan valitsemasi sähkön myyntiyhtiön kanssa heidän palvelukanavissaan. Yhteystiedot löydät sähkölaskustasi.

Sähkön siirtohinta ja sähkön myyntihinta eivät ole sidoksissa toisiinsa. Tampereella sähkönsiirtohinnat ovat säilyneet samana jo vuodesta 2017 saakka, eikä sähkön siirtohintoihin ei ole tulossa korotuksia vuonna 2022.

Miksi saan Tampereen Sähköverkolta laskun, vaikka ostan sähköni muulta yhtiöltä?

Miksi saan Tampereen Sähköverkolta laskun, vaikka ostan sähköni muulta yhtiöltä?

Tampereen Sähköverkko Oy ja valitsemasi sähkön myyntiyhtiö lähettävät sinulle erilliset laskut. 

Paikallisena sähköverkkoyhtiönä me Tampereen Sähköverkolla vastaamme sähkönjakelustasi ja laskutamme siitä siirtomaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.

Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassa olevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Tampereen Sähköverkon ja sähkön myyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Tehdessäsi sähkön myyntisopimuksen, valtuutat myyntiyhtiön tekemään puolestasi verkkopalvelusopimuksen paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa.

Löydät laskusi kätevästi maksuttomasta Sähkis-asiointipalvelustamme.

Mistä tiedän, mikä on sähkön myyntiyhtiöni?

Mistä tiedän, mikä on sähkön myyntiyhtiöni?

Löydät tiedon sähkön myyntiyhtiöstäsi myyntisopimuksen laskultasi. Me Tampereen Sähköverkossa emme vaikuta ostamaasi sähköön. Voit valita ja asioida sähkön myyntiyhtiösi kanssa heidän palvelukanavissaan. Useimmat myyntiyhtiöt tarjoavat sähköisen asiointimahdollisuuden esimerkiksi sovelluksen kautta tai verkkosivuillaan.

Olen muuttamassa. Pitääkö Tampereen Sähköverkolle ilmoittaa muutosta erikseen?

Olen muuttamassa. Pitääkö Tampereen Sähköverkolle ilmoittaa muutosta erikseen?

Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille muutostasi erikseen, vaan sopimusasiat hoituvat aina valitsemasi sähkön myyntiyhtiön kautta. Saamme sähkönmyyjältä tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi ja lähetämme sinulle vahvistuksen automaattisesti. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen.

Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Samalla voit irtisanoa vanhat sopimukset. Muuton yhteydessä vaaditaan aina uudet sähkösopimukset sähkön siirron ja myynnin osalta.

Entä jos en selviä laskuni maksusta tai saan suuren laskun?

Entä jos en selviä laskuni maksusta tai saan suuren laskun?

Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi maksuttomassa Sähkis-palvelussamme.  Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.

Jos sinulla on yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropo Capitaliin, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.

Sähköverkon Sähkis-palvelussa voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen laskukohtaisesti.

Miten mahdolliset sähköpulasta johtuvat sähkökatkot toteutetaan ja miten niistä viestitään?

Miten mahdolliset sähköpulasta johtuvat sähkökatkot toteutetaan ja miten niistä viestitään?

Toimimme mahdollisessa sähköpulatilanteessa kantaverkko-operaattori Fingridin määräysten mukaisesti. Katkot ovat toteutuessaan todennäköisesti valtakunnallisia, eli ne suunnitellaan ja toteutetaan eri puolilla Suomea. Saamme tällöin Fingridiltä määräyksen kytkeä tietty määrä sähkönkulutusta irti verkostamme.

Katkojen on suunniteltu kestävän enintään kaksi tuntia kerrallaan yhdellä alueella. Katkoja kierrätetään eri alueilla vuorotellen, kunnes sähköntuotantoa on taas riittävästi. Katkomenettely on äärimmäinen keino, jota pyritään välttämään viimeiseen asti.

Sähköpulaa varten suunnitellut sähkökatkot on pyritty kohdentamaan niin, että ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän haittaa yhteiskunnan toiminnalle, ja ne kohdentuvat pääosin kotitalouksiin. Katkot joudutaan kuitenkin toteuttamaan käytännön syistä lähes kaupunginosan laajuudella, joten niiden piiriin osuu väistämättä myös palveluita, kauppoja ja teollisuutta. Katkot eivät koske yhteiskunnan kaikkien kriittisimpiä toimintoja, kuten sairaaloita ja merkittäviä sähköntuotantolaitoksia. Sähkökatkoon on aina hyvä varautua ja miettiä, miten selviän ilman sähköä.

Ilmoitamme mahdollisista katkoista asiakkaillemme mahdollisuuksien mukaan etukäteen, jos tieto katkaisutarpeesta tulee meille Fingridiltä riittävän aikaisin. Jos yhteystietosi (puhelinnumero, sähköpostiosoite) ovat lähiaikoina muuttuneet, ne kannattaa päivittää maksuttomassa Sähkis-palvelussamme tai lähettämällä sähköposti asiakaspalveluumme. Tampereen Sähköverkon Sähkis-palvelussa voit myös tilata viestit sähkökatkoista matkapuhelimeesi. Informoimme katkoista myös internet-sivuillamme sekä sosiaalisessa mediassa ja julkisissa medioissa.

Lue lisää asiasta uutisestamme.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Asiakaspalvelu: siirtosopimus- ja laskutusasiat

Puhelin 020 630 3610
Aukioloaika ma–pe klo 8–20 ja la 9-16

Liittymäpalvelu: sähköliittymät ja mittarointi

Puhelin 020 630 3600
Aukioloajat: ma–pe klo 9–15

Siirtosopimus- ja laskutusasiat: asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi
Sähköliittymäasiat, rakentaminen ja muutostyöt: sahkoliittyma@sahkolaitos.fi
Energianmittauksiin liittyvät asiat: mittauspalvelu@sahkolaitos.fi
Sijaintikartat: sijaintikartat@tampereenvera.fi
Siirtotuotteen muutokset: tuotteenmuutos@sahkolaitos.fi

Palautelomakkeellemme pääset tästä.

Maksuton vikailmoitusnumeromme on 0800 90 171

Voit myös hakea sivuiltamme tietoa sähkökatkoista tai tehdä kiireettömän vikailmoituksen lomakkeella.

Puhelinvaihde: p. 020 630 3601

 

 


Tampereen Sähköverkko Oy

Osoite: Voimakatu 17, 33100 Tampere

Laskutustiedot

Laskutusosoite: Tampereen Sähköverkko Oy, Voimakatu 17, 33100 Tampere​
Y-tunnus: 1950681-0
Ovt-tunnus: 0037195068102220 (käytetään verkkolaskuissa)
Arvonlisäverotunniste (alv-tunnus): FI19506810