Voimajohdolla valetaan ensimmäisiä perustuksia
Tampere - Kangasala välillä tehtävä 110 kV voimajohdon saneerausurakka alkoi alkukesästä ja elokuussa päästiin ensimmäisiin pylväiden perustusten valuihin. Seuraaviin kuviin on taltioitu valutöitä pylväältä numero 72.
Kuvassa vasemmalla oleva voimajohtolinja tullaan hankkeen aikana korvaamaan uudella kaksivirtapiirisellä pylväsrakenteella olemassa olevalle johtoreitille. Oikealla olevan voimajohdon osalta muutoksia tulee vain Lahdesjärven ja Rautaharkon välille sekä Lentolassa. Muutoin sille ei tule muutoksia Tampereen ja Kangasalan välillä.
Taustalla näkyy Rautaharkon sähköaseman 110 kv:n ilmaeristeinen kojeisto, johon nyt rakennettava voimajohto liitetään. Punatiilinen rakennus on jo käytöstä poistettu vanha Rautaharkon sähköasema, joka on tarkoitus purkaa.
Perustuslaatan muottien kasaus käynnissä
Betonierän koekuutiot. Taustalla vasemmalta valvoja Kyösti Salonius (Konsultointi K. Salonius), construction supervisor Tommi Mikkeli (Vattenfall Services Nordic), työmaapäällikkö Sami Liikanen (Vattenfall Services Nordic), projektipäällikkö Timo Hakkarainen (Tampereen Sähköverkko).
Betonierän koekuutiot
Perustuslaatan raudoitus, pylväs 72 (suunnittelutunnus 4846)
Valuletkun varressa Sami Partanen ja taustalla betoninvibraamista tekemässä Juuso Jusula.
Valua tekemässä Sami Partanen
Perustuslaatan hiertotyö käynnissä. Hiertoa tekemässä Juuso Jusula.
Tampere - Kangasala voimajohtohankkeen ensimmäinen perustusvalu on käynnissä. Paikalla vasemmalta hankkeen valvoja Kyösti Salonius (Konsultointi K. Salonius), perustuksista vastaava Tommi Mikkeli (Vattenfall Services Nordic), työmaapäällikkö Sami Liikanen (Vattenfall Services Nordic) ja tilaajan projektipäällikkö Timo Hakkarainen (Tampereen Sähköverkko).
Vanha voimajohtolinja Lahdesjärvellä, joka saneerataan ja korvataan uudella voimajohdolla nykyiseen johtoaukkoon. Pylväiden sijoittelu muuttuu jonkin verran, mutta johtoreitti ei tule muuttumaan nykyisestä reitistä.
Vanha, käyttöikänsä päässä oleva pylväs Lahdesjärvellä.
Hankkeen mittasuhteista kertovat muutamat numerot:
- voimajohdon pituus 16 kilometriä
- 88 pylvästä
- 189 000 kg raudoitusterästä
- 1800 kuutiota betonia
- betonin paino 4,5 miljoonaa kiloa
Suunnitelmien mukaan hanke valmistuu loppuvuoidesta 2020.Siinä ovat mukana myös Fingrid ja Elenia.
Tämän artikkelin valokuvat: Harri Hurske / AV Sujuvasti Oy