Tampereella ratikka kulkee tasasähköllä
Tiilenpunainen ratikka herättää tunteita jo koeajovaiheessaan, kun se lipuu Hervannasta läpi kaupunginosien aina Keskustorille ja Hämeenpuistoon saakka.
Ratikkatyömaat ovat tulleet tutuiksi laajasti Sähkölaitoksen organisaatiossa. Ratikka on edellyttänyt meiltä monia kaukolämpöputkien siirtoja, samoin kuin sähköverkon johtosiirtoja, lukuisten syöttöasemien rakentamista ja pienjänniteliittymien tilaamista sekä valaistuksen ja liikennevalojen, tietoliikenneverkon ja kameravalvonnan rakentamista.
Sähköä tarvitaan esimerkiksi vaihteenlämmittimiin, liikenteenohjaukseen, pysäkeille ja turvalaitteisiin. Kaupunki muuttuu koko ajan, joten muutoksiin on ratikkatyömailla varauduttu rakentamalla radan läheisyyteen runsaasti tyhjiä varausputkia. Niiden avulla uusia kaapeleita voidaan vetää jatkossakin radan ali vaivattomasti.
Ratikan vaatimien ajolankojen jännite syötetään syöttöasemilta, joita on ratikkareitin varrella nyt kymmenkunta. Vaihtojännite muutetaan syöttöasemilla tasajännitteeksi, jonka perusjännite on 750 volttia. Jännite voi kuitenkin vaihdella ajolangassa jopa tuhanteen volttiin asti, sillä esimerkiksi alamäessä jarruttavan ratikan energia palaa takaisin ajolankaan.
Ratikan kaltainen kiskoilla liikkuva kuorma on sähköverkolle epätyypillinen, mutta järjestelmä kestää kuormituksen hyvin. Tasasähkö soveltuu rataliikenteeseen, vaikka esimerkiksi VR:n junissa on käytössä vaihtojännite.
Vaikka häiriötilanne pimentäisikin yhden syöttöasemista, se ei ratikkaa vielä pysäytä, eikä siitä aiheudu ylikuormitusta, sillä ratikka saa sähkönsä viereisiltä syöttöasemilta, jos yksi on pois pelistä. Vaunussa on myös toimintoja ylläpitävä akusto. Vaikka ratikka ei olisi liitettynä ajolankaan, kaikki perustoiminnot säilyvät.
Ratikkaa valvotaan päivin ja öin
Vaikka ratikka ei liikennöi yöllä, sen sähköjärjestelmiä valvotaan ympäri vuorokauden. Ratikan liikenteenohjaus ja sähköjärjestelmä sijaitsevat Ruskossa raitioliikenteen ohjauskeskuksessa. Öisin sähköjärjestelmän valvonnasta vastaa kuitenkin Tampereen Sähköverkon käyttökeskus. Jännitettä ei katkaista yön liikennöintitauon ajaksi, paitsi yön aikana tehtävien muutos- ja korjaustöiden takia. Myös mahdollisiin vikatilanteisiin pystytään öisinkin puuttumaan välittömästi.
Matkustajatkin pääsevät nauttimaan sähköstä ratikoissa, sillä niissä on sekä ilmastointi että lämmitys. Matkapuhelintakin pystyy lataamaan vaunun USB-porteista matkan aikana.
Kuva: Pasi Tiitola / Tampereen Raitiotie