Ratikka laajenee Hiedanrantaan ja Lentävänniemeen
Näsisaaren siltojen kautta rakennetaan suurjännitekaapeli.
Käyttöinsinööri Kalle Siivonen Tampereen Sähköverkolta ja lukuisa joukko muita Sähkölaitoksen ammattilaisia on jälleen mukana rakennuttamassa Tampereen ratikkaa. Nyt ratikan linjastoa jatketaan kohti länttä, Hiedanrannan ja Lentävänniemen läpi kohti Halkoniemeä.
Kalle Siivonen on Tampereen Sähköverkon Mr. Ratikka, sillä hän tuntee ratikkarakentamisen sähköiset metkut sen suunnittelusta aina nykyisen ratikan liikennöinnin yövalvontaan saakka.
Viime viikolla Kalle Siivonen oli mukana rakennusvaihe 2B:n lohkon 8 lohkopalaverissa.
- Rakennusvaihe 2B aloitettiin tänä keväänä ja se tarkoittaa reittiä Santalahdesta Lentävänniemeen. 2A rakentuu jo parhaillaan hyvää vauhtia Pyynikintorilta Santalahteen.
Miten kuvailisit 2B-vaihetta Tampereen Sähköverkon näkökulmasta?
- Federleynkatu ja Niemenrannan uusi alue muutenkin on suunniteltu ja rakennettu silloin, kun on osattu varautua ratikan rakentamiseen. Meillä se on ollut erityisesti Anssi Salosen käsialaa ja nyt saamme nauttia siitä, että sähköjä ja kaukolämpöputkia ei siellä tarvitse siirrellä ratikan vuoksi maan alla, kuten ratikan ykkösvaiheessa tehtiin koko ajan.
- Hiedanrannassa taas ratikkaa tehdään alueelle, jossa on ollut tehdasalueen omaa verkkoa aiemmin. Halkoniemenkadulla siirtoja toki tehdään, kun se on vanhempaa asuinaluetta.
Matkalle tulee myös uusi tekosaari, Näsisaari. Miten sen sähköistys tehdään?
- Näsisaari ei ole alueena pitkä, mutta suurjännitekaapelin rakentaminen saaren kautta on erittäin haastava projekti. Tarkoitus on tuoda saareen 110 kilovoltin linjat saaren molempien päiden siltojen kautta. Sadankympin kaapelointi siltaan sisältää monta muuttuvaa tekijää, joita mietimme parhaillaan mm. Swecon siltasuunnittelijoiden kanssa. Myös Sähkölaitoksen kaukolämpöputket tulevat samoihin siltoihin, muistuttaa Kalle Siivonen.
Millaista oppia ehditte saada ratikan ykkösvaiheen rakentamisesta?
- Onneksi mikään ei mennyt vihkoon senkään tekemisessä, mutta toki nyt osataan pieniä asioita tehdä paremmin. Esimerkiksi se opittiin, että kaiken maanalaisen infran kartoitukseen on syytä satsata kerralla kunnolla. Siellä on paljon muutakin kuin sähköä ja kaukolämpöä. Tampereen Sähköverkon kaapelit kartoittaa Tampereen Vera ja siellä Jarkko Railon tiimi.
Uusi linja on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2025 alkupuolella.
- Uskon, että siihen mennessä meiltä on melkein koko Tampereen Sähköverkon joukkue päässyt tekemisiin ratikka-asioiden kanssa. On tässä sen verran monta kivaa pähkinää vielä tulossa.
Ennen kiskojen asennusta ratikkaväylän pohja eristetään. Sähkökaapelit kulkevat ratapohjan alla.
Federleynkadulla asennetaan jo kiskoja paikoilleen.
Halkoniemenkadulla siirretään sähkökaapeleita ratikan tieltä.
Hiedanrannassa rakentaminen on suoraviivaista, kun kaikki rakennetaan alusta eikä vanhaa infraa tarvitse väistellä. ”Tällaisella alueella aikataulun kanssa ei pitäisi tulla mitään ongelmia”, sanoo Kalle Siivonen.