LEAN on matka, jossa maali liikkuu

21.12.2020 kello 06.30

Tuntuu uskomattomalta, että Tampereen Sähkölaitoksen LEAN-projektin alkamisesta on kulunut jo neljä vuotta, sillä muistan sen kuin eilisen. Koska LEAN ja sen käyttöönotto kiinnostavat myös muissa yrityksissä, kerron tästä meidän matkastamme. En kertaa LEAN-periaatteita tai teoriapohjaa, vaan ainoastaan oman tapamme luoda konsernille LEAN-viitekehykseen perustuva jatkuvan parantamisen johtamisjärjestelmä.

Alku oli kipuilua

Aivan alussa kipuilimme johtoryhmän kanssa projektin tavoitteiden, konsernin prosessikartan ja isojen linjojen asettamisessa. Siinä meni aikaa, sillä yhteisöllisen oppimisen menetelmä tuntui vaikealta.

Menetelmä tarkoittaa sitä, että projektin seuraava vaihe tarkennetaan edellisen vaiheen lopputulosta analysoiden. Näin projektin lopputulos kirkastui pikkuhiljaa projektin edetessä. On ymmärrettävää, että tulosta takovat johtajat kokivat menettelyn vähintäänkin epämääräiseksi. Yleensähän projekti aloitetaan niin, että lopputulos on kirkkaana mielessä.

Minun mielestäni menetelmän hienous piili juuri iteroinnissa ja jatkuvassa kehittämisessä. Näin saatoimme olla varmoja, että projektia toteutettiin meidän ehdoillamme ja lopputuloksesta tuli juuri konsernin tarpeisiin räätälöity kokonaisuus.

LEAN-kirja

Innostus kasvoi esimiesten myötä

Projektin edettyä toiseen vaiheeseen mukaan otettiin konsernin esimiestaso. Esimiesten kanssa tarkensimme konsernin LEAN-portaita ja harjoittelimme LEAN-työkalujen käyttöä sekä ideoimme ohjaus- ja kehitystaulujen rakennetta ja sisältöä. Mitä pidemmälle LEAN-projektimme eteni, sen innostuneemmilta osallistujat vaikuttivat.

Projektin viimeisessä vaiheessa mukaan kutsuttiin koko henkilöstö. Tavoitteena oli, että jokainen henkilöstöstä löytäisi oman roolinsa jossain prosessitiimissä. Konsernin prosessikartalta löytyy tällä hetkellä n. 160 prosessia, joten jokaisen työntekijän panosta prosessien tehokkaassa toteuttamisessa ja kehittämisessä tarvitaan aivan varmasti. Alla on kuva yhdestä henkilöstön työpajasta.

Mielestäni viimeinen osuus oli kaikkein antoisin. Oli ihana nähdä innokkaita tiimejä kehittämässä prosessejaan ja ottamassa uusia menettelyjä heti käyttöön.

Jopa niin innokkaasti, että kesken valmennuksen tiimi otti yhteyttä voimalaitokselle hukkatehtävässä ideoidun ratkaisun toteuttamiseksi. Oli ilo olla palkitsemassa tiimiä oma-aloitteisesta toiminnasta ja kertoa siitä myös muulle konsernille intran välityksellä.

työpajassa Sähkölaitoksen henkilöstöä

Konsultille kiitos ja kunnia

Olen iloinen myös siitä, että saimme projektiimme innostavan konsultin. Ensimmäistä kertaa 20-vuotisen sähkölaitosurani aikana saimme konsultista niin paljon hyvää palautetta. Aiempia toteamuksia ”No, noita Jahnukaisia tulee ja menee, mutta mikään ei muutu!” ei nyt kuultu – päinvastoin.

Wiltrainin Ahti Saari osasi valmentaa, osallistaa ja haastaa, ja henkilöstö tykkäsi. Jatkamme edelleen tarvittaessa yhteistyötä, vaikka projekti onkin päättynyt.

 

Ajokortti on hankittu

Viimeisen puolentoista vuoden aikana olemme harjoitelleet opitun käytäntöön ottamista ja paljon onkin jo saatu aikaan. Pääosa prosesseista on kuvattu asiakaspolun kuvaamisesta aloittaen ja prosessitiimit ovat ottaneet käyttöönsä myös uusia ohjaustauluja seurantamittareineen vanhojen ohjaustaulujen oheen. Useita prosesseja on tehostettu lisäämällä automaatiota ja vähentämällä manuaalista työtä.

Samalla on parannettu tietosuojaa ja turvallisuutta sekä vähennetty inhimillisten virheiden mahdollisuutta.

Projektista saimme ajokortin konsernin LEAN-matkalle. Nyt on sitten opittava ajamaan turvallisesti eri keliolosuhteissa. Oppiminen ei käy käden käänteessä, vaan vaatii aikaa. Yksin ei kuitenkaan tarvitse pärjätä, vaan tukea löytyy.

LEAN-tukihenkilöt ryhmäkuvassa 

Puoli tusinaa vapaaehtoisia tukihenkilöitä

Koulutimme omasta henkilöstöstämme innokkaimmat vapaaehtoiset konsernin LEAN-tukihenkilöiksi. Meillä on kuuden hengen tiimi (valokuvassa on heistä viisi), joka toimii konsernin prosessitiimien tukena kaikissa LEANiin liittyvissä asioissa, oli kyse sitten prosessin kuvaamisesta, kehitystyökalujen käytöstä tai ohjaustaulujen rakentamisesta.

Samaisella porukalla huolehdimme myös konsernin vuotuisista sisäisistä auditoinneista sekä LEAN-valmennuksista, joita järjestetään useamman kerran vuodessa kaikille uusille työntekijöille ja tarvittaessa myös vanhoille konkareille.

Projektiaineiston pohjalta olemme laatineet konsernille LEAN-ohjeita ja esimerkkejä kehitystyökalujen käytöstä sekä viimeisimpänä toteuttaneet myös henkilöstölle jaettavan LEAN-työkirjan. Vallitsevan tilanteen vuoksi tämä ”joululahja” jaetaan henkilöstölle vasta vuodenvaihteen jälkeen. LEANin osalta olemme kuitenkin vasta alkumatkassa, joten kirjaselle löytyy tarvetta kyllä vielä ensi vuonnakin.

Haluan tässäkin kiittää kaikkia sähkisläisiä loistavasta liinaustyöstä ja toivottaa hyvää matkaa muillekin LEAN-matkaa suunnitteleville! Sen matkan määränpäätä ei voi tietää etukäteen.

 

Soile Heinonen

Soile Heinonen
Riskienhallintapäällikkö