Kiinnostaako jäsenyys Energian edelläkävijät -klubissa?

27.05.2020 kello 07.37

Jos minun tuotepäällikkönä pitäisi kuvata unelmieni työpäivää yhdellä lauseella, se kuuluisi näin: ”Onnellinen asiakas soittaa kiittääkseen, että he ovat saavuttaneet ilmastotavoitteensa meidän tuotteidemme ja palveluidemme avulla.” Tällöin tiedän, että tekemäni kehitystyö on kantanut hedelmää, ja olen onnistunut kehittämään kollegojeni kanssa asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita ja palveluita.  

Ennen kuin tähän on päästy, on kuljettava yleensä pitkä matka yhdessä sinun kanssasi. Eikö niin, että sinullakin on tarpeita täytettäväksi ja haasteita ratkottavaksi? Osa niistä liittynee myös energia-alaan. Nämä tarpeet ja haasteet ovat tuotekehityksen polttoaineita, jotta voimme kehittää halutuimpia tuotteita ja palveluita.

 

Anna idea - kehitän siitä tuotteen

Asiakaslähtöisen tuotekehityksen voi kuvata hyvinkin lyhyesti: ”Löydä oikea haaste ratkottavaksi ja ratkaise se oikein”. Tämä tarkoittaa, että kehitän oikeita asioita ja kehitän asiat oikein. Olen jopa tulostanut tämän moton työpisteeni sermiin kiinni, jotta muistan pitää sen ohjenuorana kaikessa tekemisessä. Mottoa voisi jatkaa vielä lauseella ”Kerralla ei tule valmista”. On tärkeää ymmärtää, että asiakaslähtöinen tuotekehitys on jatkuva prosessi, jota toteutetaan asiakkaiden kanssa.

Asiakkaan oikean haasteen löytäminen vaatii keskustelua ja tarkentamista, kyselyä ja miettimistä, jotta jäävuoren huipun alta paljastuvat todelliset arjen haasteet. Haasteen määrittelemiksi on kehitetty useita työkaluja ja menetelmiä, mutta niillä voidaan saada virheellisiä tuloksia, jos et uskalla kertoa, mikä oikeasti mättää. Toisaalta tuloksista voidaan tehdä myös vääriä johtopäätöksiä, jos sinua ei ole osallistettu riittävästi haasteen määrittelemiseen. Tavoitteena on, että haaste kirkastetaan riittävän suuresta määrästä tietoa ihmisymmärrykseen perustuen.

Kun haasteesi on kirkastettu, on aika kehittää siihen loistava, osuva ratkaisu. Tyypillisesti tämä tehdään nykypäivänä ”Rakenna, mittaa, opi” -prosessin kautta. Jälleen kerran tarvitaan riittävän suuri määrä ideoita, joista kehitetään ratkaisuja.

Hyvä esimerkki tästä ovat käytettävyystestit sähköisen palvelun käyttöliittymän kehityksessä. Käyttöliittymän prototyyppiin on ideoitu ratkaisuja, joita saatat kaivata käyttöliittymältä. Pääset kokeilemaan tätä prototyyppiä työpajassa. Samanaikaisesti sinua haastatellaan käyttöliittymään liittyen, jotta voidaan selvittää, että mikä käyttöliittymässä toimii ja mikä ei. Testien tuloksista opitaan, ja käyttöliittymää kehitetään palautteeseen perustuen.

suviesittaa.jpg

Uusi klubi on perustamista vaille valmis

Avainasemassa Tampereen Sähkölaitoksen asiakaslähtöisessä tuotekehityksessä ovat tietysti nykyiset ja tulevat asiakkaamme ja teidän osallistamisenne tuotekehitykseen.

Tätä tarkoitusta varten olemme perustamassa Energian edelläkävijät -klubia. Klubilaisena pääset vaikuttamaan kehitettäviin tuotteisiin ja palveluihin. Jäsenyyttä voit hyödyntää omassa markkinoinnissasi ja maineenhallinnassasi. Voit siis tulla ihan oman halusi mukaan työprofiililla tai omana pellepelottomanasi ūüėä Lisäksi klubilaisille tarjotaan meidän tai yhteistyökumppanimme järjestämiin tapahtumiin etuhintaisia lippuja. Klubilaisilta puolestaan odotamme palautetta, mielipiteitä ja ideoita.

 

Kun haluat liittyä klubiin, ota yhteyttä minuun!

suvis.JPG

Suvi Kyllönen
Tuotepäällikkö
etunimi.sukunimi@sahkolaitos.fi