Usein kysyttyä
Olemme koonneet avuksesi vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään eniten. Niistä voit löytää valmiin vastauksen nopeasti omaankin kysymykseesi.
Voit ottaa yhteyttä myös yhteydenottolomakkeella. Vastaamme sinulle henkilökohtaisesti mahdollisimman pian.
Sähkö
Toistaiseksi voimassa olevien sähkösopimusten hinnat alenevat 15.2.2023 alkaen. Mitä minun pitää tehdä?
Toistaiseksi voimassa olevien sähkösopimusten hinnat alenevat 15.2.2023 alkaen. Mitä minun pitää tehdä?
Jos sinulla on Vesisähkö-, Siistisähkö-, Hyötytuuli- tai Markkinasähkö-sopimus, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Huomioimme hinnanmuutoksen automaattisesti laskuilla. Voit tarkistaa nykyisen sopimuksesi Sähkis-palvelusta tai laskultasi.
Arvonlisävero alenee väliaikaisesti 1.12.2022 alkaen. Mitä se tarkoittaa?
Arvonlisävero alenee väliaikaisesti 1.12.2022 alkaen. Mitä se tarkoittaa?
Sähkön arvonlisävero alenee väliaikaisesti 1.12.2022–30.4.2023 välisenä aikana. Tänä aikana kulutetusta sähköstä maksetaan arvonlisäveroa 10 prosenttia normaalin 24 prosentin sijaan. 1.5.2023 alkaen arvonlisävero on jälleen 24 %. Tilapäinen sähkön arvonlisäveron alennus perustuu eduskunnan päätökseen.
Alennettu arvonlisäveroprosentti koskee sähkön
- energiamaksua ja
- energian perusmaksua
Alennus ei koske
- siirtomaksua,
- siirron perusmaksua eikä
- sähköveroa.
Huomioimme alennetun arvonlisäveroprosentin automaattisesti laskulla, eikä muutos edellytä sinulta toimenpiteitä.
Löydät sähkön hintasi voimassa olevalla arvonlisäveroprosentilla Sähkis-palvelustamme.
Olen muuttamassa. Milloin sähkösopimus tulisi tehdä?
Olen muuttamassa. Milloin sähkösopimus tulisi tehdä?
Uusi sopimus kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen muuttoa. Näin varmistetaan, että uudessa kodissa on sähköt heti muuttaessasi. Voit päättää nykyisen sähkösopimuksesi samalla, kun teet kanssamme sopimuksen uuteen kotiisi. Uuden sopimuksen teet kätevästi täällä.
Jos kyseessä on kiinteistön kauppa (omakotitalo tms.), olethan yhteydessä paikallisen verkkoyhtiön asiakaspalveluun kiinteistön sähköliittymän omistajuuden siirtämiseksi.
Mitä määräaikaiselle sopimukselleni tapahtuu muuttaessani?
Mitä määräaikaiselle sopimukselleni tapahtuu muuttaessani?
Määräaikainen sopimuksesi päättyy, kun muutat. Uuteen osoitteeseen voit valita jonkun tällä hetkellä myynnissä olevista tuotteistamme. Myynnissä olevat tuotteet löydät täältä.
Haluan vaihtaa sähkön myyjää. Miten toimin?
Haluan vaihtaa sähkön myyjää. Miten toimin?
Myyjänvaihto nykyiseltä yhtiöltä Tampereen Sähkölaitokselle on helppoa. Valitse sinulle parhaiten sopiva, myynnissä oleva tuotteemme täältä ja tee uusi sopimus. Me hoidamme puolestasi kaikki muut myyjänvaihtoon liittyvät toimenpiteet.
Miten sähkön myyntisopimuksen irtisanominen tehdään?
Miten sähkön myyntisopimuksen irtisanominen tehdään?
Voit päättää sähkösopimuksesi yhteydenottolomakkeella. Valitse yhteydenottosi aiheeksi Sähkön myyntisopimuksen päättäminen ja anna pyydetyt tiedot.
Määräaikaisen sopimuksen voit irtisanoa määräajan päättymisen jälkeen tai jos muutat kesken sopimuskauden. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voit irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla tai muuton yhteydessä.
Jos olet vaihtanut sähkön myyjää, uusi myyjä ilmoittaa meille nykyisen sopimuksen päättämisen. Näin varmistetaan, että sähkön toimitus jatkuu keskeytyksettä.
Millä ostamani sähkö on tuotettu?
Millä ostamani sähkö on tuotettu?
Ostamasi sähkön alkuperä riippuu sähkötuotteestasi, minkä olet valinnut. Esim. Lähisähkö on tuotettu joko puuaineksella, Tammerkosken vedellä tai tuulella. HyötyEnergia tuotetaan sekajätteellä. Suuryrityksille myydään heidän haluamillaan energialähteillä tuotettua sähköä. Sähkölaitoksella ei ole ydinvoimaosuuksia ydinvoimaloista.
Miten tiedän että uusiutuvana ostamani sähkö on varmasti uusiutuvaa?
Miten tiedän että uusiutuvana ostamani sähkö on varmasti uusiutuvaa?
Olemme todentaneet kotitalouksille ja pienyrityksille myymämme uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön virallisilla alkuperätakuilla. Alkuperätakuujärjestelmää ylläpitää Suomessa kantaverkkoyhtiö Fingrid Oy, ja sen valvojana toimii Energiavirasto.
Energiayhtiöt velvoitetaan ilmoittamaan eri tuotantotavoilla verkkoon tuotetun sähkön määrän, ja sen perusteella pystytään selvittämään sähkön alkuperä.
Sähkönmyyjät puolestaan ostavat alkuperätakuita myymänsä uusiutuvan sähkön verran. Näin varmistutaan siitä, että myyty sähkö on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä, ja että uusiutuvaa energiaa on myynnissä vain sen verran kuin sitä on sähköverkkoon tuotettu.
Kuinka usein saan sähkölaskun? Millä tavoilla saan laskut? Miten ilmoitan hyvitystilin numeron?
Kuinka usein saan sähkölaskun? Millä tavoilla saan laskut? Miten ilmoitan hyvitystilin numeron?
Saat sähkölaskun yhden, kahden tai kolmen kuukauden välein riippuen sähkön kulutuksesta, lämmitystavasta tai siitä mitä sopimuksen tekohetkellä on sovittu.
Voit vastaanottaa laskusi e-laskuna, suoramaksulaskuna tai paperilaskuna. Paperilasku on sinulle maksuton. Ympäristöystävällisen e-laskun teet kätevästi omassa verkkopankissasi.
Tilinumerosi laskun hyvitystä varten voit ilmoittaa tietoturvallisesti tilinumerolomakkeella.
Voinko siirtää laskun eräpäivää?
Voinko siirtää laskun eräpäivää?
Voit siirtää erääntymättömän laskun eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirto on toistaiseksi maksuton.
Suoramaksulaskuista lähtee pankkiin maksutoimeksianto heti, kun se on valmis ja siksi suoramaksulaskuille ei ole mahdollista saada maksuaikaa.
Maksumuistuksen eräpäivän siirrosta voit sopia Ropo Capitalin kanssa. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Unohdin sähkösopimuksen teon. Kuinka nopeasti saan kotiini sähköt?
Unohdin sähkösopimuksen teon. Kuinka nopeasti saan kotiini sähköt?
Kiireellisissä muutoissa suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse. Mahdollisesta sähköjen kytkennästä samalle tai seuraavalle päivälle veloitetaan paikallisen verkkoyhtiön palveluhinnaston mukainen maksu.
Tampereen Sähköverkko Oy:n alueella sopimuksen tekopäivää seuraavan päivän kytkentä on maksuton, jos sopimus tehdään edellisenä arkipäivänä klo 14.30 mennessä. Samana päivänä tehdyistä kytkennöistä veloitetaan pikakytkentämaksu 161,20€ (sis. ALV 24 %).
Lämpö: sopimukset ja laskutus
Ostin kiinteistön, joka lämmitetään kaukolämmöllä. Kuinka toimin sopimuksen osalta?
Ostin kiinteistön, joka lämmitetään kaukolämmöllä. Kuinka toimin sopimuksen osalta?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme joko puhelimitse 020 630 3003 tai sähköpostitse lampopalvelu@sahkolaitos.fi. Liittymän siirtoa varten tarvitsemme kopion asiakirjasta (esim. kauppakirja), jolla kiinteistön omistusoikeus on siirtynyt sinulle. Sen voit toimittaa edellä mainittuun sähköpostiin. Halutessasi voit peittää kauppakirjasta esim. kauppasumman, sillä meitä kiinnostaa liittymän siirron osalta vain uuden ja vanhan omistajan tiedot sekä maininta kaukolämpöliittymästä ja allekirjoitukset. Liittymä on kiinteistön irtainta omaisuutta, jonka vuoksi siirtoon tarvitaan virallinen dokumentti.
Olen vuokralaisena kiinteistössä, jossa on kaukolämpö. Voitteko lähettää lämpölaskut jatkossa minun osoitteeseeni?
Olen vuokralaisena kiinteistössä, jossa on kaukolämpö. Voitteko lähettää lämpölaskut jatkossa minun osoitteeseeni?
Totta kai! Täyttäkää vuokranantajan kanssa nettisivuiltamme löytyvä Laskutusasiakkaan vaihto-lomake ja palauttakaa se osoitteeseen lampopalvelu@sahkolaitos.fi. Tällöin liittymissopimus jää kiinteistön omistajan nimiin ja vain laskutus siirretään vuokralaiselle.
Olen myymässä kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Mitä lämpöliittymän osalta tulee huomioida?
Olen myymässä kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Mitä lämpöliittymän osalta tulee huomioida?
Kauppakirjassa tulee olla maininta kaukolämpöliittymästä samaan tapaan kuin esim. sähköliittymästäkin, jos se on tarkoitus siirtää kiinteistön mukana uudelle omistajalle. Jos kyseinen maininta puuttuu, tarvitsemme liittymän siirtämiseksi uudelle omistajalle erillisen Lämpösopimuksen siirto-lomakkeen allekirjoitettuna sinun eli myyjän toimesta.
Haluan irtisanoa kiinteistön kaukolämpöliittymän. Kuinka toimin?
Haluan irtisanoa kiinteistön kaukolämpöliittymän. Kuinka toimin?
Lähetä meille vapaamuotoinen irtisanomisilmoitus sähköpostitse osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi. Huomioithan, että irtisanomisilmoitus pitää tulla nimenomaan sopimuskumppanilta tai sopimuskumppanin valtuuttamalta taholta (valtakirja mukaan). Lämpöliittymän irtisanomisaika on yrityksillä kuusi kuukautta ja kuluttajilla yksi kuukausi.
Kaukolämmön laskutusosoitteeni on vaihtunut, mihin ilmoitan asiasta?
Kaukolämmön laskutusosoitteeni on vaihtunut, mihin ilmoitan asiasta?
Voit ilmoittaa osoitteenmuutoksesta asiakaspalveluumme joko sähköpostitse lampopalvelu@sahkolaitos.fi tai soittamalla puh. 020 630 3003 (arkisin klo 8-20, la klo 9-16).
Lämpö: energiankulutus
Miten voin seurata lämmön kulutustani? Entä lämpötilakorjattuna?
Miten voin seurata lämmön kulutustani? Entä lämpötilakorjattuna?
Voit seurata kulutustasi jopa tunnin tarkkuudella rekisteröitymällä maksuttomaan Sähkis-palveluun. Palvelusta löydät myös sopimuksesi ja laskusi. Lämmön osalta Sähkis-palvelusta löydät sekä mitatun että lämpötilakorjatun eli normeeratun lämmön kulutuksen.
Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen ja vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla. Rekisteröitymisen jälkeen pääset kirjautumaan Sähkikseen rekisteröitymisen yhteydessä luomillasi tunnuksilla.
Mitä tarkoittaa lämpötilakorjattu/normeerattu lämmön kulutus?
Mitä tarkoittaa lämpötilakorjattu/normeerattu lämmön kulutus?
Mitattu kulutus normeerataan, jotta pystytään vertailemaan lämpötilaltaan erilaisia ajanjaksoja lämmityksen osalta paremmin. Laskennassa käytetään kohteen mitattua kulutustietoa, kiinteistön tietoja sekä lämmitystarvelukuja. Lämmitystarveluvun laskee Ilmatieteen laitos. Sen avulla voidaan vertailla rakennusten energiankäyttöä eri ajanjaksoina tai eri paikkakunnilla. Kulutuksen normituksesta voit lukea lisää Motivan sivuilta
Mitä lämpöindeksi tarkoittaa?
Mitä lämpöindeksi tarkoittaa?
Lämpöindeksi kertoo, kuinka rakennus kuluttaa lämmitysenergiaa suhteessa sen kokoon. Lisäksi lämpöindeksi on arvo, jota voi vertailla myös muihin rakennuksiin, sillä rakennuksen koko huomioidaan lämpöindeksin laskennassa.
Lämpöä on kulunut enemmän kuin aiemmin, vaikka kulutustottumukset eivät ole muuttuneet. Mistä voisi tarkistaa?
Lämpöä on kulunut enemmän kuin aiemmin, vaikka kulutustottumukset eivät ole muuttuneet. Mistä voisi tarkistaa?
Pääset itse tarkistamaan kulutustietosi ja vertaamaan niitä edeltäviin vuosiin Sähkis-palvelussamme. Vertaa-toiminto tulee näkyviin, kun valitset Kulutus-sivulla ajanjaksoksi jotain muuta kuin "viimeiset 5 vuotta". Jos sinulla kuitenkin jäi vielä kysyttävää, niin ota meihin yhteyttä joko sähköpostitse lampopalaute@sahkolaitos.fi tai soittamalla 020 630 3006 (arkisin klo 8-16) , niin tarkistetaan tilanne!
Lämmön kulutukseni on muuttunut ilmalämpöpumpun myötä. Voiko tehomaksun suuruutta tarkistaa?
Lämmön kulutukseni on muuttunut ilmalämpöpumpun myötä. Voiko tehomaksun suuruutta tarkistaa?
Tehomaksu määräytyy kohteen laskutusvesivirran mukaan, joka tarkistetaan Sähkölaitoksen toimesta automaattisesti vuosittain. Tarkastuksesta lähetetään postitse kirje myös asiakkaalle, ja siinä kerrotaan uusi laskutusvesivirta sekä uusi tehomaksu. Tarkastus perustuu edeltävän lämmityskauden kulutuksiin. Jos kiinteistön lämmitysratkaisuihin on tehty merkittäviä muutoksia edeltävän lämmityskauden jälkeen, ole yhteydessä, niin tarkastellaan tilannetta uudestaan. Laskutusvesivirtoja ei tarkisteta kesken vuotta erikseen asiakkaan pyynnöstä.
Lämpö: liittymä
Olen vaihtamassa kiinteistöni lämmitysmuotoa ja haluaisin tarjouksen kaukolämmöstä. Miten toimin?
Olen vaihtamassa kiinteistöni lämmitysmuotoa ja haluaisin tarjouksen kaukolämmöstä. Miten toimin?
Lähetä meille sähköpostilla osoite sekä lämmitettävä pinta-ala osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi, niin saamme tarjouksen laskettua. Olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä lisätietojen osalta.
Saanko kiinteistööni kaukolämmön? Onko alueella kaukolämpöverkkoa?
Saanko kiinteistööni kaukolämmön? Onko alueella kaukolämpöverkkoa?
Lämpöverkostomme on jo 600 km pitkä Tampereella ja lähitaajamissa.
Ota meihin yhteyttä joko sähköpostitse lampopalaute@sahkolaitos.fi tai nettisivujemme lomakkeella. Tarkistamme kiinteistösi tilanteen ja olemme sinuun yhteydessä.
Kuinka kauan liittymän tilauksesta menee, että kiinteistö liitetään kaukolämpöverkkoon?
Kuinka kauan liittymän tilauksesta menee, että kiinteistö liitetään kaukolämpöverkkoon?
Minimiaika tilauksesta liitokseen on 3 kuukautta. Meihin kannattaa olla yhteydessä mieluummin liian ajoissa kuin liian myöhään.
Voiko kaukolämpöverkkoon liittyä talvella?
Voiko kaukolämpöverkkoon liittyä talvella?
Kyllä voi, liitämme uusia kohteita verkkoomme ympäri vuoden.
Voinko valita kaukolämpöurakoitsijan itse?
Voinko valita kaukolämpöurakoitsijan itse?
Voit valita urakoitsijan hyväksyttyjen kaukolämpöurakoitsijoiden listalta.
Lämpö: tuotanto
Millä energialähteillä kaukolämpö tuotetaan?
Millä energialähteillä kaukolämpö tuotetaan?
Kaukolämmön tuotantomuodot vaihtelevat hieman enemmän eri energialähteiden kesken. Olemme siirtymässä yhä enemmän kohti uusiutuvaa energialähteitä. Tällä hetkellä lähes puolet lämmöstä tuotetaan puuaineksella ja noin puolet pääasiassa turpeella ja maakaasulla.
Mikä on kaukolämmön päästökerroin?
Mikä on kaukolämmön päästökerroin?
Kaukolämmön päästökerroin vaihtelee vuosittain riippuen käytettävien energialähteiden päästöistä. Tuoreimman päästökertoimen löydät nettisivuiltamme.
Saanko ostettua uusiutuvaa kaukolämpöä?
Saanko ostettua uusiutuvaa kaukolämpöä?
Kaikki kuluttaja-asiakkaille myymämme lämpö on nyt jo uusiutuvilla energialähteillä tuotettua. Yritysten ja taloyhtiöiden osalta uusiutuvaa energiaa on tarjolla Naistenlahti 3 voimalan valmistuttua loppuvuodesta 2022.
Olen luopumassa kiinteistöni öljylämmityksestä. Saako kaukolämpöön siirtyessä ELY:n tukea?
Olen luopumassa kiinteistöni öljylämmityksestä. Saako kaukolämpöön siirtyessä ELY:n tukea?
Kyllä saa! Pientalojen omistajille tarjottavan öljylämmityksestä luopumisen avustuksen määrärahoja lisätään vuodelle 2022-23 ja avustuksen soveltamisalaa laajennetaan. Samalla mahdollistetaan kaukolämpöjärjestelmään liittyminen öljy- tai kaasulämmityksestä luovuttaessa.
Lähde: Ympäristö- ja ilmastoministeriön tiedote 7.4.2022
Lue lisää täältä.
Lämpö: rakentaminen
Mistä voin tarkistaa kaukolämpöputken syvyyden, jotta voin tehdä kaivuutöitä?
Mistä voin tarkistaa kaukolämpöputken syvyyden, jotta voin tehdä kaivuutöitä?
Tilaa kaapelikartta tai -näyttö tästä osoitteesta
Kaukolämpötyömaan jäljiltä on jäänyt korjattavaa piha-alueelle. Mihin otan yhteyttä?
Kaukolämpötyömaan jäljiltä on jäänyt korjattavaa piha-alueelle. Mihin otan yhteyttä?
Voit laittaa sähköpostia meille osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi, niin ohjaamme viestisi oikealle urakoitsijalle.
Ojassa on vihreää vettä / vesihöyrypatsas. Pitääkö asiaan reagoida jotenkin?
Ojassa on vihreää vettä / vesihöyrypatsas. Pitääkö asiaan reagoida jotenkin?
Kyseessä on vuoto kaukolämpöverkossa. Ota yhteyttä vikapalveluumme puh. 0800 90171 (päivystys ympäri vuorokauden).
Suunnittelen maalammön rinnalle kaukolämpöä, pitääkö kytkentäkaavio silti hyväksyttää Tampereen Sähkölaitoksella?
Suunnittelen maalammön rinnalle kaukolämpöä, pitääkö kytkentäkaavio silti hyväksyttää Tampereen Sähkölaitoksella?
Kyllä pitää. Kytkentäkaavion voi toimittaa meille sähköpostilla osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi.
Lämpö: laitteisto
Kenen ylläpitovastuulla lämpölaitteiston osat ovat?
Kenen ylläpitovastuulla lämpölaitteiston osat ovat?
Laitteiston mittakeskus (sulut, energiamittari ja lianerotin) ovat lämpöyhtiön ylläpitovastuulla. Muista laitteista vastaa kiinteistön haltija/omistaja.
Toimiiko lämmönvaihdin oikein, koska se pitää vaihtaa?
Toimiiko lämmönvaihdin oikein, koska se pitää vaihtaa?
Laitteisto on kunnossa, kun kaukolämmön paluuveden lämpötila on alle 65 °C, eikä laitteistossa ole näkyviä vuotoja. Siirtimen mahdollinen sisäinen vuoto voidaan havaita mm. vuototestillä. Laitteiston tekninen käyttöikä on n. 20-25 vuotta. Arvio mahdollisesta laitteiden vaihtotarpeesta kannattaa pyytää lämpöammattilaiselta.
Voinko ostaa kaukolämpölaitteiston (lämmönvaihdin jne.) Tampereen Sähkölaitokselta?
Voinko ostaa kaukolämpölaitteiston (lämmönvaihdin jne.) Tampereen Sähkölaitokselta?
Kyllä voit. Lähilämpö Lokoisa on palvelumme pirkanmaalaisille taloyhtiöille ja yritysasiakkaille, joilla kaukolämmön lämmönjakokeskuksen uusiminen on ajankohtaista. Puramme vanhan laitteiston ja asennamme tilalle uuden älykkään lämmönjakokeskuksen saman päivän aikana sekä otamme laitteiston etähallintaan. Toteutamme kaikki tarvittavat huollot ja korjaustoimenpiteet laitteiston elinkaaren aikana. Voit tutustua palveluun Lokoisa-palvelun sivuilta.
Epäilen, että kaukolämpölaitteistossani on vikaa. Miten edetä asian kanssa?
Epäilen, että kaukolämpölaitteistossani on vikaa. Miten edetä asian kanssa?
Asiakaslaitepäällikkömme Pasi Manner auttaa mielellään asian selvittämisessä. Ota häneen yhteyttä sähköpostilla lampopalaute@sahkolaitos.fi.
Kaukolämmitetty asuntoni on viileä, mitä tehdä?
Kaukolämmitetty asuntoni on viileä, mitä tehdä?
Tarkista ensin nettisivujemme vikakartalta, ettei alueella ole lämmönkeskeytystä. Jos keskeytystä ei ole näkyvissä, ole yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään/huoltoliikkeeseen tai tekniseen asiakaspalveluumme puh. 020 630 3006 (arkisin klo 8-16). Jos lämmintä vettäkään ei tule, voit soittaa suoraan vikapalveluumme puh. 0800 90171 (päivystys ympäri vuorokauden).
Olen LVI-suunnittelija ja haluaisin tietää mikä on kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero.
Olen LVI-suunnittelija ja haluaisin tietää mikä on kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero.
Kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero löytyy Materiaalipankissa olevasta kartasta.
Onko huonetermostaattien asetuksilla merkitystä kulutukseen? Pitääkö ne olla kiinni kesällä ja aukaista lämmityskauden alettua? Kuinka paljon asukas siis voi omilla säädöillä säästää?
Onko huonetermostaattien asetuksilla merkitystä kulutukseen? Pitääkö ne olla kiinni kesällä ja aukaista lämmityskauden alettua? Kuinka paljon asukas siis voi omilla säädöillä säästää?
Termostaatteihin ei tarvitse koskea vuoden aikana, mikäli lämmitysjärjestelmä on oikein säädetty ja termostaatit toimivat. Termostaateilla voi kuitenkin säätää huonelämpötilaa muutaman asteen ylös- tai alaspäin. Yhden asteen vähennys huonelämpötilassa säästää noin 5% lämmityskuluissa. Useimmille sopiva oleskelutilojen huonelämpötila on hieman yli 21 astetta, joka on terveellinen ja energiataloudellinen lämpötila.