Usein kysyttyä

Olemme koonneet avuksesi vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään eniten. Niistä voit löytää valmiin vastauksen nopeasti omaankin kysymykseesi.

Voit ottaa yhteyttä myös yhteydenottolomakkeella. Vastaamme sinulle henkilökohtaisesti mahdollisimman pian.

Sähkö

Voinko tehdä sähkösopimuksen kanssanne mihin tahansa Suomeen?

Voinko tehdä sähkösopimuksen kanssanne mihin tahansa Suomeen?

Kyllä, meiltä saat sopimuksen kotiisi, vapaa-ajan asuntoosi tai yritykseesi ympäri Suomen. Tutustu tuotteisiimme  tästä.

Olen muuttamassa. Milloin sähkösopimus tulisi tehdä?

Olen muuttamassa. Milloin sähkösopimus tulisi tehdä?

Voit päättää vanhan sähkösopimuksesi kätevästi samalla, kun teet kanssamme sopimuksen uuteen kotiisi. Suosittelemme tekemään uuden sopimuksen viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen muuttoa. Jos kyseessä on kiinteistön kauppa (omakotitalo tms.), olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse sähköliittymän siirtämiseksi.

Mitä määräaikaiselle sopimukselleni tapahtuu muuttaessani?

Mitä määräaikaiselle sopimukselleni tapahtuu muuttaessani?

Määräaikainen sopimuksesi päättyy, kun muutat. Tee uusi sopimus verkkosivuiltamme tai soittamalla asiakaspalveluun.

Haluan vaihtaa sähkön myyjää. Miten toimin?

Haluan vaihtaa sähkön myyjää. Miten toimin?

Myyjänvaihto nykyiseltä yhtiöltä Tampereen Sähkölaitokselle on sinulle helppoa. Voit tehdä sen kätevästi verkossa tai soittamalla asiakaspalveluun.
Hoidamme puolestasi kaikki myyjänvaihtoon liittyvät toimenpiteet.

Miten sähkön myyntisopimuksen irtisanominen tehdään?

Miten sähkön myyntisopimuksen irtisanominen tehdään?

Voit päättää sähkösopimuksesi soittamalla asiakaspalveluumme. Palvelemme arkisin klo 8-16 numerossa 020 630 3000 (pvm/mpm).

Määräaikaisen sopimuksen voit irtisanoa määräajan päättymisen jälkeen tai muuton yhteydessä. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voit irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla tai muuttaessa.

Millä ostamani sähkö on tuotettu?

Millä ostamani sähkö on tuotettu?

Ostamasi sähkön alkuperä riippuu sähkötuotteestasi, minkä olet valinnut. Kaikki kuluttaja- ja pienyrityksille myymämme sähkö on joko uusiutuvilla energialähteillä tai sekajätteillä tuotettua. Lähisähkö on tuotettu joko puuaineksella, Tammerkosken vedellä tai tuulella. HyötyEnergia tuotetaan sekajätteellä ja muut tuotteet pohjoismaisella vesivoimalla. Suuryrityksille myydään heidän haluamillaan energialähteillä tuotettua sähköä. Sähkölaitoksella ei ole ydinvoimaosuuksia ydinvoimaloista.

Lisätietoa myymämme sähkön alkuperästä

Miten tiedän että uusiutuvana ostamani sähkö on varmasti uusiutuvaa?

Miten tiedän että uusiutuvana ostamani sähkö on varmasti uusiutuvaa?

Olemme todentaneet kotitalouksille ja pienyrityksille myymämme uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön virallisilla alkuperätakuilla. Alkuperätakuujärjestelmää ylläpitää Suomessa kantaverkkoyhtiö Fingrid Oy, ja sen valvojana toimii Energiavirasto.

Energiayhtiöt velvoitetaan ilmoittamaan eri tuotantotavoilla verkkoon tuotetun sähkön määrän, ja sen perusteella pystytään selvittämään sähkön alkuperä.

Sähkönmyyjät puolestaan ostavat alkuperätakuita myymänsä uusiutuvan sähkön verran. Näin varmistutaan siitä, että myyty sähkö on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä, ja että uusiutuvaa energiaa on myynnissä vain sen verran kuin sitä on sähköverkkoon tuotettu.

Lisätietoa myymämme sähkön alkuperästä

Kuinka usein saan sähkön laskuja? Millä tavoilla saan laskut?

Kuinka usein saan sähkön laskuja? Millä tavoilla saan laskut?

Lähetämme laskun yhden, kahden tai kolmen kuukauden välein riippuen sähkön kulutuksesta, lämmitystavasta tai siitä mitä sopimuksen tekohetkellä on sovittu.

Voit vastaanottaa laskusi e-laskuna, suoramaksulaskuna tai paperilaskuna. Paperilasku on sinulle maksuton. Ympäristöystävällisen e-laskun teet kätevästi omassa verkkopankissasi.

Voinko siirtää laskun eräpäivää?

Voinko siirtää laskun eräpäivää?

Voit siirtää laskun eräpäivää itse Sähkis-palvelun kautta Laskutus-sivulla. Eräpäivän siirto onnistuu vain silloin, jos eräpäivä ei ole menneisyydessä. Yli 14 vuorokauden siirroista laskutetaan palveluhinnaston mukainen 4,50 € veloitus.

Suoramaksulle ei ole mahdollista saada maksuaikaa.

 

Unohdin sähkösopimuksen teon. Kuinka nopeasti saan kotiini sähköt?

Unohdin sähkösopimuksen teon. Kuinka nopeasti saan kotiini sähköt?

Kiireellisissä muutoissa suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse. Mahdollisesta sähköjen kytkennästä samalle tai seuraavalle päivälle verkkoyhtiö voi veloittaa pikakytkentämaksun. 

Tampereen Sähköverkko Oy:n alueella sopimuksen tekopäivää seuraavan päivän kytkentä on maksuton, jos sopimus tehdään edellisenä arkipäivänä klo 14.30 mennessä. Samana päivänä tehdyt kytkennät maksavat pikakytkentämaksun 161,20€ (sis. ALV).

Lämpö: sopimukset ja laskutus

Ostin kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Kuinka toimin sopimuksen osalta?

Ostin kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Kuinka toimin sopimuksen osalta?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme joko puhelimitse 020 630 3003 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi. Liittymän siirtoa varten tarvitsemme kopion asiakirjasta (esim. kauppakirja), jolla kiinteistön omistusoikeus on siirtynyt sinulle. Sen voit toimittaa edellä mainittuun sähköpostiin. Halutessasi voit peittää kauppakirjasta esim. kauppasumman, sillä meitä kiinnostaa liittymän siirron osalta vain uuden ja vanhan omistajan tiedot sekä maininta kaukolämpöliittymästä ja allekirjoitukset. Liittymä on kiinteistön irtainta omaisuutta, jonka vuoksi siirtoon tarvitaan virallinen dokumentti.

Olen vuokralaisena kiinteistössä, jossa on kaukolämpö. Voitteko lähettää lämpölaskut jatkossa minun osoitteeseeni?

Olen vuokralaisena kiinteistössä, jossa on kaukolämpö. Voitteko lähettää lämpölaskut jatkossa minun osoitteeseeni?

Totta kai! Täyttäkää vuokranantajan kanssa nettisivuiltamme löytyvä Laskutusasiakkaan vaihto-lomake ja palauttakaa se osoitteeseen asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi. Tällöin liittymissopimus jää kiinteistön omistajan nimiin ja vain laskutus siirretään vuokralaiselle.

Olen myymässä kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Mitä lämpöliittymän osalta tulee huomioida?

Olen myymässä kiinteistön, jossa on kaukolämpö. Mitä lämpöliittymän osalta tulee huomioida?

Kauppakirjassa tulee olla maininta kaukolämpöliittymästä samaan tapaan kuin esim. sähköliittymästäkin, jos se on tarkoitus siirtää kiinteistön mukana uudelle omistajalle. Jos kyseinen maininta puuttuu, tarvitsemme liittymän siirtämiseksi uudelle omistajalle erillisen Lämpösopimuksen siirto-lomakkeen allekirjoitettuna sinun eli myyjän toimesta.

Haluan irtisanoa kiinteistön kaukolämpöliittymän. Kuinka toimin?

Haluan irtisanoa kiinteistön kaukolämpöliittymän. Kuinka toimin?

Lähetä meille vapaamuotoinen irtisanomisilmoitus sähköpostitse osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi. Huomioithan, että irtisanomisilmoitus pitää tulla nimenomaan sopimuskumppanilta tai sopimuskumppanin valtuuttamalta taholta (valtakirja mukaan). Lämpöliittymän irtisanomisaika on yrityksillä kuusi kuukautta ja kuluttajilla yksi kuukausi.

Laskutusosoitteeni on vaihtunut, mihin ilmoitan asiasta?

Laskutusosoitteeni on vaihtunut, mihin ilmoitan asiasta?

Voit ilmoittaa osoitteenmuutoksesta asiakaspalveluumme joko sähköpostitse asiakaspalvelu@sahkolaitos.fi tai soittamalla puh. 020 630 3003 (arkisin klo 8-20, la klo 9-16).

Lämpö: energiankulutus

Miten voin seurata lämmön kulutustani? Entä lämpötilakorjattuna?

Miten voin seurata lämmön kulutustani? Entä lämpötilakorjattuna?

Voit seurata kulutustasi jopa tunnin tarkkuudella rekisteröitymällä maksuttomaan Sähkis-palveluun. Palvelusta löydät myös sopimuksesi ja laskusi. Lämmön osalta Sähkis-palvelusta löydät sekä mitatun että lämpötilakorjatun eli normeeratun lämmön kulutuksen.

Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen ja vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla. Rekisteröitymisen jälkeen pääset kirjautumaan Sähkikseen rekisteröitymisen yhteydessä luomillasi tunnuksilla.

Mitä tarkoittaa lämpötilakorjattu/normeerattu lämmön kulutus?

Mitä tarkoittaa lämpötilakorjattu/normeerattu lämmön kulutus?

Mitattu kulutus normeerataan, jotta pystytään vertailemaan lämpötilaltaan erilaisia ajanjaksoja lämmityksen osalta paremmin. Laskennassa käytetään kohteen mitattua kulutustietoa, kiinteistön tietoja sekä lämmitystarvelukuja. Lämmitystarveluvun laskee Ilmatieteen laitos. Sen avulla voidaan vertailla rakennusten energiankäyttöä eri ajanjaksoina tai eri paikkakunnilla. Kulutuksen normituksesta voit lukea lisää Motivan sivuilta

Mitä lämpöindeksi tarkoittaa?

Mitä lämpöindeksi tarkoittaa?

Lämpöindeksi kertoo, kuinka rakennus kuluttaa lämmitysenergiaa suhteessa sen kokoon. Lisäksi lämpöindeksi on arvo, jota voi vertailla myös muihin rakennuksiin, sillä rakennuksen koko huomioidaan lämpöindeksin laskennassa.

Lämpöä on kulunut enemmän kuin aiemmin, vaikka kulutustottumukset eivät ole muuttuneet. Mistä voisi tarkistaa?

Lämpöä on kulunut enemmän kuin aiemmin, vaikka kulutustottumukset eivät ole muuttuneet. Mistä voisi tarkistaa?

Pääset itse tarkistamaan kulutustietosi ja vertaamaan niitä edeltäviin vuosiin Sähkis-palvelussamme. Vertaa-toiminto tulee näkyviin, kun valitset Kulutus-sivulla ajanjaksoksi jotain muuta kuin "viimeiset 5 vuotta". Jos sinulla kuitenkin jäi vielä kysyttävää, niin ota meihin yhteyttä joko sähköpostitse lampopalaute@sahkolaitos.fi tai soittamalla 020 630 3006 (arkisin klo 8-16) , niin tarkistetaan tilanne!

Lämmön kulutukseni on muuttunut ilmalämpöpumpun myötä. Voiko tehomaksun suuruutta tarkistaa?

Lämmön kulutukseni on muuttunut ilmalämpöpumpun myötä. Voiko tehomaksun suuruutta tarkistaa?

Tehomaksu määräytyy kohteen laskutusvesivirran mukaan, joka tarkistetaan Sähkölaitoksen toimesta automaattisesti vuosittain. Tarkastuksesta lähetetään postitse kirje myös asiakkaalle, ja siinä kerrotaan uusi laskutusvesivirta sekä uusi tehomaksu. Tarkastus perustuu edeltävän lämmityskauden kulutuksiin. Jos kiinteistön lämmitysratkaisuihin on tehty merkittäviä muutoksia edeltävän lämmityskauden jälkeen, ole yhteydessä, niin tarkastellaan tilannetta uudestaan. Laskutusvesivirtoja ei tarkisteta kesken vuotta erikseen asiakkaan pyynnöstä.

Lämpö: liittymä

Olen vaihtamassa kiinteistöni lämmitysmuotoa ja haluaisin tarjouksen kaukolämmöstä. Miten toimin?

Olen vaihtamassa kiinteistöni lämmitysmuotoa ja haluaisin tarjouksen kaukolämmöstä. Miten toimin?

Lähetä meille sähköpostilla osoite sekä lämmitettävä pinta-ala osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi, niin saamme tarjouksen laskettua. Olemme sinuun tarvittaessa yhteydessä lisätietojen osalta.

Saanko kiinteistööni kaukolämmön? Onko alueella kaukolämpöverkkoa?

Saanko kiinteistööni kaukolämmön? Onko alueella kaukolämpöverkkoa?

Lämpöverkostomme on jo 600 km pitkä Tampereella ja lähitaajamissa. 

Lämmön verkostokartta

Ota meihin yhteyttä joko sähköpostitse lampopalaute@sahkolaitos.fi tai nettisivujemme lomakkeella. Tarkistamme kiinteistösi tilanteen ja olemme sinuun yhteydessä.

Kuinka kauan liittymän tilauksesta menee, että kiinteistö liitetään kaukolämpöverkkoon?

Kuinka kauan liittymän tilauksesta menee, että kiinteistö liitetään kaukolämpöverkkoon?

Minimiaika tilauksesta liitokseen on 3 kuukautta. Meihin kannattaa olla yhteydessä mieluummin liian ajoissa kuin liian myöhään.

Voiko kaukolämpöverkkoon liittyä talvella?

Voiko kaukolämpöverkkoon liittyä talvella?

Kyllä voi, liitämme uusia kohteita verkkoomme ympäri vuoden.

Voinko valita kaukolämpöurakoitsijan itse?

Lämpö: tuotanto

Millä energialähteillä kaukolämpö tuotetaan?

Millä energialähteillä kaukolämpö tuotetaan?

Kaukolämmön tuotantomuodot vaihtelevat hieman enemmän eri energialähteiden kesken. Olemme siirtymässä yhä enemmän kohti uusiutuvaa energialähteitä. Tällä hetkellä lähes puolet lämmöstä tuotetaan puuaineksella ja noin puolet pääasiassa turpeella ja maakaasulla.

Lisätietoja tuotetun kaukolämmön alkuperästä

Mikä on kaukolämmön päästökerroin?

Mikä on kaukolämmön päästökerroin?

Kaukolämmön päästökerroin vaihtelee vuosittain riippuen käytettävien energialähteiden päästöistä. Tuoreimman päästökertoimen löydät nettisivuiltamme.

Saanko ostettua uusiutuvaa kaukolämpöä?

Saanko ostettua uusiutuvaa kaukolämpöä?

Kaikki kuluttaja-asiakkaille myymämme lämpö on nyt jo uusiutuvilla energialähteillä tuotettua. Yritysten ja taloyhtiöiden osalta uusiutuvaa energiaa on tarjolla Naistenlahti 3 voimalan valmistuttua loppuvuodesta 2022.

Olen luopumassa kiinteistöni öljylämmityksestä. Saako kaukolämpöön siirtyessä ELY:n tukea?

Olen luopumassa kiinteistöni öljylämmityksestä. Saako kaukolämpöön siirtyessä ELY:n tukea?

Kyllä saa! Lue lisää täältä.

Lämpö: rakentaminen

Mistä voin tarkistaa kaukolämpöputken syvyyden, jotta voin tehdä kaivuutöitä?

Mistä voin tarkistaa kaukolämpöputken syvyyden, jotta voin tehdä kaivuutöitä?

Tilaa kaapelikartta tai -näyttö tästä osoitteesta

Kaukolämpötyömaan jäljiltä on jäänyt korjattavaa piha-alueelle. Mihin otan yhteyttä?

Kaukolämpötyömaan jäljiltä on jäänyt korjattavaa piha-alueelle. Mihin otan yhteyttä?

Voit laittaa sähköpostia meille osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi, niin ohjaamme viestisi oikealle urakoitsijalle.

Ojassa on vihreää vettä / vesihöyrypatsas. Pitääkö asiaan reagoida jotenkin?

Ojassa on vihreää vettä / vesihöyrypatsas. Pitääkö asiaan reagoida jotenkin?

Kyseessä on vuoto kaukolämpöverkossa. Ota yhteyttä vikapalveluumme puh. 0800 90171 (päivystys ympäri vuorokauden).

Suunnittelen maalammön rinnalle kaukolämpöä, pitääkö kytkentäkaavio silti hyväksyttää Tampereen Sähkölaitoksella?

Suunnittelen maalammön rinnalle kaukolämpöä, pitääkö kytkentäkaavio silti hyväksyttää Tampereen Sähkölaitoksella?

Kyllä pitää. Kytkentäkaavion voi toimittaa meille sähköpostilla osoitteeseen lampopalaute@sahkolaitos.fi.

Lämpö: laitteisto

Kenen ylläpitovastuulla lämpölaitteiston osat ovat?

Kenen ylläpitovastuulla lämpölaitteiston osat ovat?

Laitteiston mittakeskus (sulut, energiamittari ja lianerotin) ovat lämpöyhtiön ylläpitovastuulla. Muista laitteista vastaa kiinteistön haltija/omistaja.

Lämmönjakohuoneen laitevastuu

Toimiiko lämmönvaihdin oikein, koska se pitää vaihtaa?

Toimiiko lämmönvaihdin oikein, koska se pitää vaihtaa?

Laitteisto on kunnossa, kun kaukolämmön paluuveden lämpötila on alle 65 °C, eikä laitteistossa ole näkyviä vuotoja. Siirtimen mahdollinen sisäinen vuoto voidaan havaita mm. vuototestillä. Laitteiston tekninen käyttöikä on n. 20-25 vuotta. Arvio mahdollisesta laitteiden vaihtotarpeesta kannattaa pyytää lämpöammattilaiselta.

Voinko ostaa kaukolämpölaitteiston (lämmönvaihdin jne.) Tampereen Sähkölaitokselta?

Voinko ostaa kaukolämpölaitteiston (lämmönvaihdin jne.) Tampereen Sähkölaitokselta?

Kyllä voit. Lähilämpö Lokoisa on palvelumme pirkanmaalaisille taloyhtiöille ja yritysasiakkaille, joilla kaukolämmön lämmönjakokeskuksen uusiminen on ajankohtaista. Puramme vanhan laitteiston ja asennamme tilalle uuden älykkään lämmönjakokeskuksen saman päivän aikana sekä otamme laitteiston etähallintaan. Toteutamme kaikki tarvittavat huollot ja korjaustoimenpiteet laitteiston elinkaaren aikana. Voit tutustua palveluun Lokoisa-palvelun sivuilta.

Epäilen, että kaukolämpölaitteistossani on vikaa. Miten edetä asian kanssa?

Epäilen, että kaukolämpölaitteistossani on vikaa. Miten edetä asian kanssa?

Asiakaslaitepäällikkömme Pasi Manner auttaa mielellään asian selvittämisessä. Ota häneen yhteyttä sähköpostilla lampopalaute@sahkolaitos.fi.

Kaukolämmitetty asuntoni on viileä, mitä tehdä?

Kaukolämmitetty asuntoni on viileä, mitä tehdä?

Tarkista ensin nettisivujemme vikakartalta, ettei alueella ole lämmönkeskeytystä. Jos keskeytystä ei ole näkyvissä, ole yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään/huoltoliikkeeseen tai tekniseen asiakaspalveluumme puh. 020 630 3006 (arkisin klo 8-16). Jos lämmintä vettäkään ei tule, voit soittaa suoraan vikapalveluumme puh. 0800 90171 (päivystys ympäri vuorokauden).

Olen LVI-suunnittelija ja haluaisin tietää mikä on kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero.

Olen LVI-suunnittelija ja haluaisin tietää mikä on kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero.

Kaukolämmön käytettävissä oleva paine-ero löytyy Materiaalipankissa olevasta kartasta.

Onko huonetermostaattien asetuksilla merkitystä kulutukseen? Pitääkö ne olla kiinni kesällä ja aukaista lämmityskauden alettua? Kuinka paljon asukas siis voi omilla säädöillä säästää?

Onko huonetermostaattien asetuksilla merkitystä kulutukseen? Pitääkö ne olla kiinni kesällä ja aukaista lämmityskauden alettua? Kuinka paljon asukas siis voi omilla säädöillä säästää?

Termostaatteihin ei tarvitse koskea vuoden aikana, mikäli lämmitysjärjestelmä on oikein säädetty ja termostaatit toimivat. Termostaateilla voi kuitenkin säätää huonelämpötilaa muutaman asteen ylös- tai alaspäin. Yhden asteen vähennys huonelämpötilassa säästää noin 5% lämmityskuluissa. Useimmille sopiva oleskelutilojen huonelämpötila on hieman yli 21 astetta, joka on terveellinen ja energiataloudellinen lämpötila.